Blog Dominic Vleer: Keuzes maken!

Van verschillende trendwatchers, pioniers en deskundigen in ons vak hoorde ik de afgelopen jaren de term 'kies om gekozen te worden'. Voor mij was die term 10 jaar geleden nog een soort abracadabra, maar de afgelopen jaren gebruik ik deze zelf ook steeds vaker.

Het is een term die steeds meer bekendheid heeft gekregen door de snel veranderende economie, het groeiende aantal social sharings en de behoefte om als individu steeds unieker te zijn en dat ook uit te stralen. Wat betekent dat voor jou en jouw salon? In dit blog deel ik graag een aantal onderwerpen waar jij de komende tijd een keuze in moet gaan maken om jouw klant, en jouw toekomstige klant te kunnen blijven bereiken en behandelen naar behoefte.

De Etalage van nu
Waarschijnlijk gebruik jij al een aantal jaar social media om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij huidige klanten en potentiële nieuwe klanten. Dan heb jij waarschijnlijk ook goed nagedacht over hoe de vormgeving en communicatie eruit moet zien en heb je een planning wanneer je een boodschap de wereld inbrengt, heb je strakke richtlijnen opgesteld waar de medewerkers zich aan houden m.b.t. tot social mediagebruik en creëer je een eerlijk beeld van de werkelijkheid (de identiteit van de salon en jouw behandelingen)!

Of is dit niet helemaal het geval? Ga dan snel met je team rond de tafel en maak dit punt op de agenda bespreekbaar. Laat je collega’s meedenken met de processen die eraan vooraf gaan voordat je überhaupt iets op social media deelt. Het is immers het nieuwe visitekaartje/etalage/uithangboord van jouw bedrijf.

Ik verwijs u graag door naar een collega
Het is eng, behandelingen niet meer uitvoeren omdat er simpelweg geen vraag meer naar is. Of een behandeling niet aanbieden, omdat het niet bij de filosofie van jouw salon past. Het heeft allemaal te maken met keuzes. Ga eens na welke behandelingen door de jaren heen minder aandacht hebben gekregen, misschien is het dan tijd om deze van de menukaart af te halen of om ze opnieuw vorm te geven zodat ze weer wat extra aandacht krijgen.

Houd je menukaart in de salon fris en up-to-date, kies voor behandelingen die er echt toe doen en waar jouw expertise ligt. Bij mij in de salon bijvoorbeeld ligt de focus van al mijn behandelingen en uitingen op sociale media op kleur. Zo bereiken wij de klanten die een salon zoeken die gespecialiseerd is in kleur.

Het is een kwestie van tijd
Vaak krijg ik te horen van collegakappers tijdens kleurtrainingen die ik verzorg, dat er te weinig tijd voor uitgebreide kleurbehandelingen in de salon is. Dit heeft vaak te maken met de tijdsdruk, kosten/omzet verhouding en dat wij nog niet ingesteld zijn op de nieuwe generatie millennials die behoefte hebben aan een compleet andere aanpak van behandelen.

Dit is ontzettend zonde, omdat je nooit het gewenste resultaat kunt bereiken, je omzet op kleur niet kan groeien en je klant waarschijnlijk niet 100% tevreden is met het eindresultaat. Het is belangrijk om goed op de verwachting van de klant in te spelen. Communiceer daarom duidelijk op je website, aan de telefoon en in de salon hoe lang de behandeling in beslag zal nemen en het bijbehorende kostenplaatje.


-De tijd
Hoeveel tijd plan jij voor welke kleurbehandeling uit? Communiceer naar de klant dat een uitgebreide behandeling zoals bijvoorbeeld een 'balayage kleuring' meer tijd vraagt ten opzichte van een reguliere uitgroeibehandeling. Plan deze tijd dan ook uit om het gewenste resultaat te bereiken. ‘’Be Patient’’ is echt het codewoord voor het bereiken van het juiste resultaat met het huidige kleurbeeld van nu!


-De kosten
Er hangt een totaal ander kostenplaatje aan vast wanneer er meer tijd wordt vrijgehouden om een uitgebreide kleurbehandeling uit te voeren. Communiceer dit duidelijk voorafgaand aan de behandeling om eventuele misverstanden te voorkomen.

Ben je bang voor no-shows wanneer je veel tijd hebt uitgepland om een uitgebreide behandeling uit te voeren? Vraag dan de klant om een aanbetaling te doen en laat haar voorafgaand aan de behandeling even langs komen om nader kennis te maken.

Dominic Vleer

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page