BLOG Eduard Meijerink: Time for a change

Het eerste kwartaal van 2017 zit er alweer op. Ook dit jaar begon ontzettend druk. Ik zat middenin de voorbereidingen van de Amsterdam FashionWeek. Tegelijkertijd moesten voor de salons ook de cijfers van 2016 worden afgerond en moesten er allerlei voorbereidingen worden getroffen voor Kylie’s zwangerschapsverlof.

Gedurende het laatste kwartaal van 2016 merkte ik eigenlijk al dat ik het wel heel veel vond allemaal, maar waar dat precies aan lag….daar kon ik mijn vinger niet op leggen. Ik zat in zoveel projecten tegelijk dat er niet eens ruimte was in mijn hoofd om erover na te denken. Overlevingsmodus aan, en gaan!

In dit tempo werk ik al tien jaar, maar vooral sinds wij zijn gaan ondernemen ligt de druk wel erg hoog. Ik vroeg me af waar die druk vandaan kwam en ik kwam er eigenlijk al snel achter dat ik mijzelf deze druk opleg. In mijn hoofd denk ik dat alles en iedereen verwachtingen van mij en van onze bedrijven heeft, en dat ik daar aan moet voldoen. Absurd natuurlijk, maar ik denk dat veel mensen die ambitieus zijn zich hierin zullen herkennen.

Eens in de zoveel tijd overkomt mij dit. Ik heb dan even geen overzicht meer en ik weet niet waar ik moet beginnen. De prioriteiten van de prioriteiten leren onderscheiden (lees: in mijn hoofd heeft alles prioriteit), dus begin ik bij dat wat als eerste af moet zijn. Dit gaat dan weer een tijdje goed en ik voel mij dan zelfs weer even chill en relaxed, voor zover dat in mijn natuur zit.

Kylie en ik zijn onze ondernemingen begonnen met het idee dat werk geen ‘werk’ moet zijn en dat wij wat we doen ook ontzettend leuk moeten vinden. Dat is voor een groot gedeelte ook zeker het geval, maar natuurlijk moeten er ook financiële en juridische zaken geregeld worden. Dit pakt het team van specialisten om ons heen op, zodat wij ons bezig kunnen houden met waar wij goed in zijn. Maar als je zo ambitieus bent, dan komen er altijd weer toffe projecten op je pad.

Aan het eind van 2016 ben ik de balans eens gaan opmaken van alle projecten die ik naast het knippen en het runnen van de salons had lopen. En dat waren er nogal wat! Samen met het team van specialisten om ons heen zijn wij kritisch gaan kijken welke projecten echt passen bij ons ‘Velvet Monkey’, welke opdrachten en samenwerkingen ons imago versterken en bijdragen aan de juiste branding voor onze ondernemingen. Neem nou de samenwerking met Christina Curry als Brand Ambassadeur; Christina zetten we in voor persdoeleinden, wij maken gebruik van haar gezicht en naam in print, online en op social media. Dit is dus absoluut een samenwerking die ons als brand versterkt.

Een samenwerking met een haarmerk speelt ook een rol bij het versterken van het imago van je bedrijf. Een haarmerk moet een business partner zijn en ik wil mijzelf helemaal kunnen vinden in hun filosofie van het knippen en kleuren en in hun retail producten. De afgelopen jaren heb ik voor verschillende merken gewerkt, onwijs veel gezien en ervaren, maar ook heel goed geleerd welke brand wel en niet bij ons past.
En zo maak je na lang nadenken en veel wijze gesprekken keuzes. Ik vind het altijd lastig om te kiezen. Ik wil namelijk het liefst alles doen. But let’s focus now!

De balans is opgemaakt! Ik richt me voorlopig op onze bedrijven en educatieprogramma’s. Ik neem afscheid van onze samenwerking met KAO en ik ga volgens een ander rooster in de salon werken om meer balans te vinden tussen office werkzaamheden en het werken in de salon. Projecten die niet passen binnen onze VM filosofie sla ik af en ondertussen ga ik ook eens proberen te genieten van mijn ‘vrije tijd’.

‘Pleasure in the job puts perfection in the work.’

Eduard Meijerink

Co-founder Velvet Monkey – House of Hair & Studio 39 by Velvet Monkey

 

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page