Blog Marian Kaak: Vegan lifestyle

Hoewel mijn dochter van bijna 15 na een uitwisseling met Deense studenten het woord vegan even liever niet meer hoort (want dat is best een ding als je dat niet bent en in een veganistische familie terecht komt), is zij wel bezig met gezond leven. Sport, veel groente en fruit, water en ze koopt het liefst natuurlijke maskertjes. Niets ongewoons, want dat doen de meeste van haar vriendinnen. Jongeren groeien op met de fit hype, gezond leven hoort er steeds meer bij en is wat mij betreft ook een absolute must.

De vegan lifestyle wordt wel de grootste foodtrend van 2018 genoemd, en dan is het natuurlijk niet gek dat ook de cosmeticawereld daarop inhaakt. Er zijn inmiddels nieuwe merken bijgekomen die strictly vegan zijn en bestaande brands geven het steeds beter aan op hun productverpakking. De levensstijl gaat nog een stapje verder dan de ‘bewuste levensstijl’, die inmiddels is doorgebroken bij een groter publiek. En dat is eindelijk ook in de kappersbranche zichtbaar. Minder plastic tasjes, hervulbare flacons (meteen een reden voor de klant om terug te komen naar de salon), minder verfresten in de bakjes, zuiniger met water, natuurlijke ingrediënten, gebruik van duurzame verpakkingen, het recyclen van verfafval, om zo maar wat te noemen.

Wie begint over ondernemen met respect voor de aarde, klinkt misschien al snel een beetje wollig. Maar naast dat het mooi en noodzakelijk is om wat terug te doen voor de natuur, biedt de beweging ook volop commerciële kansen. Je kunt immers aan je klanten laten zien dat je betrokken bent met je omgeving en duurzaamheid belangrijk vindt. Dat wordt gewaardeerd door de klant. Niet voor niets werd tijdens het laatste Retail & Brand Festival door één van de sprekers gezegd: “Over 5 jaar is duurzaamheid de norm.” Laten we hopen dat het zo is.

Marian Kaak

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page