Mark Melief

In de medische wereld wordt door een grote groep hoogopgeleide artsen de placebo voorgeschreven. Voor de duidelijkheid: dit is een pilletje dat geen enkel medisch ingrediënt bevat en dus geen werking heeft. Het maffe is dat er toch nog steeds successen behaald worden met dit pilletje. Met andere woorden: de suggestie is dus het medicijn.

Met het bovenstaande in mijn gedachten ben ik ervan overtuigd dat het tegenovergestelde dan ook kan werken: de suggestie is de oorzaak. 

Ik zal het proberen uit te leggen. Iets maakt je gestrest of ziek, wat veroorzaakt wordt door suggestie. Wat nou als er een pil (lees placebo) zou bestaan, die ervoor zorgt dat jij een aantrekkingskracht hebt op juist die klanten die je altijd al zou willen hebben?

Als dit zou bestaan, dan zouden wij allen de perfecte klandizie hebben, dag in dag uit, jaar in jaar uit…

Het vreemde is dat het tegenovergestelde ook kan bestaan. De suggestieve pil met negativiteit en gezeik over bijvoorbeeld klanten die wel welkom zijn, maar dat je ze toch liever wat jonger en rijker had gehad. Of meer klanten die naar kleur vragen. Een ook zoveel gehoorde opmerking is: “Onze klanten willen niets nieuws”. Vooral bij het horen van dit laatste denk ik: "Wie is de oorzaak van deze suggestie of is de suggestie de oorzaak zoals bij een placebo-effect?”

Het lijkt misschien een beetje vergezocht, maar als ik op de zaak kom met een glimlach, dan is dat besmettelijk of in ieder geval heeft het een positieve werking. Andersom geldt het zelfde.

Ook woorden of verhalen van goeroes in ons vak kunnen stimulerend werken, terwijl wel 50% van wat er gezegd wordt suggestief is. Uit interesse heb ik bij de laatste vier bezochte lezingen over ondernemerschap GEVRAAGD of de spreker ooit een bedrijf met personeel heeft gehad. En wat schept mijn verbazing, niemand had dit als achtergrond. Hoe kun je er dan over praten of adviseren als je nooit heb moeten zweten, je vakantiegeld heb moeten uitbetalen in moeilijke tijden, je niet uit ervaring weet hoe je moet omgaan met een ziekmelding op fu**ing zaterdag?

Waneer je nooit met je poten in de stront heb gestaan, weet je niet hoe het voelt maar enkel hoe het ruikt.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat toch veel van dit soort sprekers een hoop ondernemers helpen. Ze weten mensen enorm te motiveren (inclusief mijzelf). Zou dit de kracht van suggestie, DUS de placebo voor de ondernemer kapper zijn?

Mark Melief

Creative director Kinki

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print