BLOG Mark Melief: Storytelling is voeding voor ondernemers

Ik ben altijd erg geïnteresseerd in verhalen van andere ondernemers. Of het nu om succes gaat of falen, dat maakt mij niet uit.

Geregeld hoor je mooie wijsheden of word je op ideeën gebracht. De IKK is een mooi voorbeeld wat bewijst dat luisteren naar een ervaring of mening van een ander een meerwaarde geeft aan je ontwikkeling. Vaak wordt dit verwoord in de vorm van storytelling.

De waarde ligt voor mij in de authentieke kennis van deze overdrachtsvorm. Je hebt namelijk ook veel voorgekauwde verhaaltjes die precies kloppen met de kop-romp-staart formule, aftreksels van wat men bij TED of andere sprekersplatforms heeft gehoord. Deze tweedehands sprekers denken dat ze dezelfde emotie kunnen overbrengen als het origineel. En hier krijg ik persoonlijk uitslag van.

Juist luisteren naar een ondernemer met 1 zaak en 2 man personeel is 100 keer interessanter dan iemand die geen kappersbedrijf heeft of had, maar wel vertelt hoe hij denkt dat het gerund moet worden met een leuk doordacht verhaaltje.

Sterker nog, ik ben van mening dat juist het opzoeken van storytellers met een echt verhaal over hun onderneming, standaardvoeding moet zijn voor een ondernemer.

Hoe iemand met zijn poten in de modder heeft gestaan en er gezond weer uit is gekomen is geen succesverhaal, maar een levensverhaal waar zoveel leermomenten in kunnen zitten.

Storytelling kan ook mooi gekoppeld worden aan marketing en coaching. Dan is kennis de hoofdzaak en het verhaal voor de verbeelding. Zelf heb ik een duidelijke mening en stelling over het kappersvak doordat ik waarde hecht aan luisteren en ervaren.

En een ervaring door middel van het luisteren naar een mening of mooi verhaal, omgeven door mensen met diezelfde interesse, kan ik iedereen aanraden.

Mark Melief

 

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page