Blog Mark Melief: Verantwoordelijkheid

Neem jij je verantwoordelijkheid?

Ik ben gewend om bij kleuren en knippen de kosten naar tijd en product te berekenen. Daarnaast houd ik rekening met wandelende reclameborden (klanten met een buitengewone kleur of knip). Ook wel headturners genoemd.

Met deze groep wordt er een compromis gemaakt in de daadwerkelijke kosten. Nu speelt bij mij al een hele tijd de gedachte dat klanten niet voor de tijd in de salon betalen, maar vooral voor de tijd na het verlaten van de salon. Als je deze beredenering doortrekt, betekent dit dat we ons duidelijk verantwoordelijk voelen voor ons afgeleverde product. Er zijn wel spelregels aan gebonden, en vooral aan het productgebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten.

Zoals we allemaal weten zijn er producten in de schappen van supermarkten die letterlijk onze kleuren verknallen en de boosdoener zijn van vervaagde, of soms verzwakte kleuringen.
Het geven van een kleurgarantie gaat volgens mij een belangrijk onderdeel worden in onze behandelingen. Daarnaast is het ook iets wat wij in onze basisopleidingen op de Kinki Academy duidelijk aan onze studenten meegeven.

“Verantwoordelijkheid stopt niet bij het verlaten van de salon, sterker nog, daar begint het”

Deze mindset is in de inprentfase van een toekomstig kapperstalent essentieel. Essentieel omdat je beter nadenkt over de realiteit van het kleuren van haar en het tevreden stellen van je klant. We merken dat ex-studenten van de Kinki academy het op prijs stellen dat we naderhand nog contact houden en geïnteresseerd zijn in hun wel en wee. Dit betekent voor ons als opleiders dus ook verantwoordelijkheid nemen. Nu we zien dat dit erg gewaardeerd wordt, is het goed mogelijk dat we deze mentaliteit gaan doortrekken op meer onderdelen dan alleen de klanten en de studenten van onze Kinki Academy.

Mark Melief

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page