Blog Mark Melief: Wie ben jij dan (niet)?

"Overal en vaak hoor en zie ik op bijeenkomsten, beurzen en opleidingen dat het belangrijk is om duidelijk te communiceren waar jouw brand of bedrijf voor staat. Helder vertellen wat je doet en duidelijk onderstrepen wat jou nou zo anders c.q. bijzonder maakt ten opzichte van je concurrent.

Het gekke is dat als je naar een beetje restaurant gaat en je vraagt advies over de menukaart, ze vaak de vraag stellen: “Wat wilt u niet?” Met deze vraagstelling houd je veel ruimte over voor het alternatief.

In veel salons gebeurt eigenlijk het zelfde. “Wilt u misschien wat suggesties m.b.t. uw haar”, of zelfs, “wat wilt u absoluut niet?” Ook hier is de ruimte voor invulling van het antwoord erg vergroot.
Hier bedoel ik mee dat als je antwoord krijgt op de vraag “wat wil je niet” je veel meer ideeën kunt geven dan als je vraagt “wat wilt u?” En dan komt je knowhow pas echt tot zijn recht.

Maf is wel dat als we advertenties zien of naar posters in salons kijken, het allemaal slaat op wat ze zijn en wat ze doen, in plaats van wat ze niet zijn en wat ze niet doen.

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat als een salon een beleid of visie heeft om zo te knippen dat borstels uit den boze zijn of zelfs verboden zijn, ze een duidelijk verbodsbord met een borstel erin zichtbaar plaatsen in deze salon. De manier hoe je het communiceert, is natuurlijk belangrijk.

Naast om enkel en alleen te vertellen wie je bent als salon, is het best leuk om eens te brainstormen over wie je juist niet wilt zijn. Je zult zien dat dit voor meer mogelijkheden en creativiteit zorgt om dingen te maken en te veranderen in je salon.

Mark Melief

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page