1 juni jl. was de verjaardag van Koffijberg Hairdressers. Deze dag waren wij precies 43 jaar open. Een hele prestatie, zou je denken. Maar dat voelt niet zo, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat de laatste 10 jaar de zaak wordt gerund door Kimm en haar man Robert. Zij hebben de zaak overgenomen en fantastisch voorgezet. Dit zeg ik met trots! Ik zou het niet beter hebben kunnen doen. 

Bij het besef dat de zaak al 43 jaar bestaat, dacht ik: Wat is er eigenlijk in 43 jaar allemaal gebeurd en veranderd? Toen ik op 1 juni 1976 de deur opende van het brugwachtershuisje groeiden de bomen tot in de hemel. Hoogconjunctuur, maar ik had daar geen besef van. Totaal niet mee bezig. In de 20 jaar die na de opening volgden, waren er 2 zware recessies. Nooit iets van gemerkt. Bizar, maar waar. Ik was daar wederom totaal niet mee bezig. Het liep goed dus why worry? (Een echte dooddoener)
De recessie van 2008 heeft iedereen gemerkt. Kan niet anders, want deze ging ook gepaard met een veranderende consument, wijs geworden door internet. Door het internet werd alles transparant en konden prijzen gemakkelijk met elkaar worden vergeleken. Dat is wellicht het verschil met de eerdere recessies, wat niet wegneemt dat er prijsangst is ontstaan, en er een heleboel kapsalons hun prijzen jarenlang niet hebben verhoogd. Met alle gevolgen van dien.

Wat een andere revolutie was, is de punktijd, eind 70'er jaren. Behalve de extreme hanenkammen, bijzondere kleuren en de soms agressieve looks was er ook een aardverschuiving qua stylingproducten. De meeste hanenkammen werden met bier gemaakt, maar daar hadden de kapsalons natuurlijk niets aan. De toeleveranciers gingen aan de slag, waardoor de gel en de wax werden gelanceerd. Deze producten hebben de punkrage overleefd, want de consument zou niet meer zonder kunnen.

Een ander product dat niet meer weg te denken is zijn extensions. Deze zijn inmiddels in diverse soorten te verkrijgen. Maar wat mij het laatste decennia toch het meest heeft beziggehouden, is het veranderende gedrag van de consument. Dat is echt anders dan toen ik startte.
De loyaliteit van de consument is niet meer vanzelfsprekend. Gevoed door informatie die op internet te vinden is, wordt zij beïnvloed. Veel meer dan vroeger toen internet nog niet bestond. Informatie is in een split second te vinden, inclusief reviews, meningen en aanbevelingen. Is dit erg? Absoluut niet. Het houdt ons scherp en zet aan tot ontwikkeling en professionaliteit. Ik geef wel toe dat ondernemerschap een evolutie heeft meegemaakt wat jaren geleden niet was te overzien.

Goed nadenken over wie je wilt zijn in de markt en op welke consumenten je jouw pijlen richt. Dat is echt een verandering ten opzichte van vroeger. (Vroeger, een vreselijk woord). Een andere grote verandering zijn de medewerkers. Ik weet niet beter dan dat het vinden en binden van medewerkers altijd al een oefening is geweest en onderhevig is geweest aan fluctuaties. Soms waren er te veel kappers/sters en was het vinden van een nieuwe medewerker makkelijk. Soms weer moeilijk, omdat er minder instroom was en daardoor te weinig aanbod.

Op dit moment valt het niet mee, omdat de instroom van toetreders zeer laag is en er veel zzp-ers in onze branche werken. Mijn vrees is dat dit in de toekomst alleen maar meer zal gaan worden en er andere vormen van samenwerking zullen moeten worden gevonden. Als laatste wil ik social media noemen. Ook dat mag een revolutie genoemd worden. Niet meer weg te denken uit de samenleving en o, zo belangrijk voor de kappersbranche. Laten zien wie je bent en wat je doet was nog nooit zo goedkoop. Eigenlijk is ondernemen alleen maar leuker geworden, niet makkelijker.

Ik kijk met veel plezier en voldoening terug op 43 jaar ondernemerschap, waarin ik veel heb kunnen en mogen doen. Onze branche is altijd in ontwikkeling dat was 43 jaar geleden al zo en dat zal altijd zo blijven. Ik hoop daar mijn steentje aan bij te mogen dragen omdat het werk nooit af is. Ik heb na 43 jaar nog steeds de passie en de energie om nog jaren door te gaan, maar ik denk geen 43 jaar.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print