Blog Richard Koffijberg: 50 procent vindt het mooi en 50 procent vindt het afschuwelijk

Mijn blog van vandaag is gekleurd. Graag wil ik vanuit mijn perspectief het belang van kleur bespreken. Maar eerst de het volgende:

Wat is kleur?
Alles om ons heen heeft een kleur. Maar wat is kleur eigenlijk? En belangrijker nog: wat doet het met je? Kleuren ontstaan uit licht. Iedere kleur heeft een eigen golflengte, frequentie en energie. Kleuren zijn, net als muziek (geluid), een heel directe uitdrukking van energie. Daarom kan kleur heel effectief gebruikt worden om een bepaalde energie in je leven te brengen.
Kleur vertelt iets over de eigenschappen en de energie van datgene wat die kleur heeft. En zo geven de dingen die van nature een bepaalde kleur hebben, ook inzicht in de eigenschappen van de kleur. Ook zaken die typisch een bepaalde kleur hebben, zoals een sportwagen meestal (of het liefst) rood is, onthullen iets over het effect van een kleur. (bron: mens en gezondheid en lifestyle)

Ik voeg er nog aan toe dat kleur emotie is. Soms niet uit te leggen, maar je voelt het. Wel eens een kleuranalyse laten doen? Wanneer kleuren worden gebruikt die bij je passen, voelt dat goed en word je zelfverzekerder. Kleuren die niet bij je passen, voelen niet goed. Dan weet je dat deze kleuren niet in je garderobe horen. Laat eens een kleurenanalyse maken en ervaar het verschil tussen kleuren die aanvullen en afstoten. Gelukkig kunnen wij de consumenten in onze salons helpen door te adviseren over kleur en het gebruik van de juiste tinten. De modebladen laten voor het voorjaar en zomer heel veel kleur in kleding zien. In onze branche wordt er door de toeleveranciers en kleurspecialisten al een aantal jaren volop ingezet op kleur.

Voor salons, die zich specialiseren in het geven van kleuranalyses, is er een groei in het aantal bezoeken en behandelingen van consumenten waarneembaar.
Interessant is om te zien dat bijna elk advies overgaat in een behandeling. Consumenten willen zich nu eenmaal onderscheiden van anderen, maar wel na een maatwerkadvies of te wel “customization". Als kleur zo een belangrijk onderdeel is van customization, waarom voegt niet iedere salon dit dan toe aan haar service en diensten? Dit is een perfect voorbeeld van waarde toevoegen. Als kleur een specialisatie is of wordt in de salon, kan het ook zorgen voor een duidelijke positionering. Je hoeft niet alle kleuringen aan te bieden, maar juist die kleuren waarvan jij vindt dat deze voor de in jouw salon geadviseerde consument het juiste doel bereikt. Namelijk de juiste emotie en zelfvertrouwen.

Ik kan mij nog herinneren dat we een aantal jaren geleden tijdens een evenement van ICAP  een lezing kregen over bomen. Ja, je leest het goed, over het planten en laten groeien van bomen.
De ondernemer hield een zeer inspirerend betoog over bomen. Hij vertelde dat bomen soms 10 jaar van te voren worden gekocht en op een bepaald moment een bepaalde hoogte, kleur en richting uit moeten groeien. Dus zeer regelmatig worden de bomen verplaatst, naar de zon gedraaid (of juist niet) tot zij aan de opdracht voldoen. Dan worden zij geplaatst op de plek waar zij moeten komen. Deze ondernemer had een duidelijke visie en de passie spatte er vanaf. Maar wat ik nooit zal vergeten, was het moment dat hij ons meenam naar een plek waar rode- en groene bomen stonden. Op de vraag wie de rode- of de groene bomen mooier vond, waren de meningen verdeeld. De helft vond de rode bomen mooier en de andere helft de groene. Hij zei de volgende woorden: “50% van jullie vinden de rode bomen mooier en 50% de groene, maar 100% van jullie zullen deze bomen nooit meer vergeten.”
De moraal van dit verhaal is: “Kies voor kleur en zorg dat 100 procent van de consumenten, die deze service hebben ervaren, het nooit vergeten.”

Succes,

Met collegiale groet,
Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page