Onlangs heb ik een masterclass van Steven Van Belleghem gevolgd, de laatste uit een reeks van vijf masterclasses over Marketing 3.0. Ik volg 5 tot 10 masterclasses of colleges, omdat ik natuurlijk ook geïnspireerd wil worden en het levert mij ook studiepunten op. Niet echt nodig, maar ik vind dit belangrijk. Zeg maar een soort van “vlieguren” maken.

Voorstelrondje
Even Steven voorstellen. Steven is de auteur van het boek When digital becomes human. Een absolute aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de digitale wereld. Van Belleghem ging een aantal keren naar Silicon Valley om over de laatste ontwikkelingen voor zijn boek te kunnen schrijven. Bij het volgen van de masterclass en het lezen van zijn boek werden een aantal zaken duidelijk. Maar eerst 2 vragen. Hoe ver gaat de digitalisatie? En wat is de rol van mensen? Deze vragen leiden naar nieuwsgierigheid maar er gaat ook een bepaalde angst vanuit.

Digitalisering van de wereld
Steven deelt zijn ervaring die is opgedaan tijdens een overnachting bij een van de CitizenM hotels. Alles is daar geautomatiseerd. Je checkt online in en alles verloopt verder digitaal. Er zijn (bijna) geen medewerkers. Het fysieke contact tussen klant en medewerkers daalt. Maar er is ook hoop, volgens van Belleghem. “Hoe digitaler de wereld wordt, hoe meer waarde het menselijke contact heeft.” Dat is een hele geruststelling. Wat wat betekent dit voor de kappersbranche?

Stel je voor een salon waar mensen een digitale afspraak maken (kan natuurlijk nu al) en de verder communicatie wordt door robots gedaan, tot de ontvangen aan toe. Als wij de angst even van ons afschudden en verder durven kijken, dan zou dit toch fantastisch zijn. Alles wordt perfect voor ons geregeld, ontvangst, informatie verstrekken -, informatie delen aan de klant, reviews, retail, maken van nieuwe afspraken en natuurlijk een perfecte planning. En dat allemaal door een virtuele assistent (zijn ook nooit ziek of chagrijnig en hoeven geen vakantie). Het enige wat robots niet hebben, is emotie. Dat hebben wij natuurlijk wel. En dat is al zolang onze branche bestaat het ultieme bindmiddel. Computers hebben personalisme, maar mensen maken het persoonlijk. Verder nog wat voorbeelden van bedrijven die de bovenstaande 2 vragen in hun business model hebben verankerd: Zalando en Coolblue. Deze internetbedrijven vervangen mensen op sommige posities, maar zetten ze des te meer in op plaatsen waar het gaat om contact met de klant. “Alles voor een glimlach”, is de slogan van Coolblue.

Ondernemen richting 2025
Mijn interesse in de digitale snelweg is enorm. Ik raad iedereen aan om Steven van Belleghem te googelen of zijn boek te lezen. Een zeer bevlogen spreker en gedreven auteur. Zijn informatie is prikkelend, soms ook beangstend maar zeer verhelderend. Tijdens mijn presentatie over “Ondernemen richting 2025” heb ik diverse praktijkvoorbeelden behandeld en vergezichten geschetst die ook onze branche aangaan. De laatste presentatie van Ondernemen richting 2025 is anderhalf jaar geleden en er is alweer zoveel veranderd in die tijd. Ik denk er serieus over na om weer een presentatie in het cursusprogramma van de Business Factory op te nemen om alle innovaties en digitalisering met jullie te delen. Uiteraard om weer van gedachten met jullie te kunnen wisselen.

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print