Blog Richard Koffijberg: De omgekeerde wereld

"Even een open deur. De arbeidsmarkt staat onder druk! Het is ongelofelijk moeilijk om personeel te vinden en/of te houden. Social media ontploft ongeveer als het gaat om de vraag naar medewerkers. We vechten allemaal om die paar handjes die misschien geïnteresseerd zijn om jouw team te versterken.

Ik volg dat natuurlijk met grote belangstelling. Ook zie je verschillende manieren waarop ondernemers de aandacht van de werknemers proberen te vangen. Foto’s van prachtige kapsels komen voorbij met de vraag 'Wil jij dit ook kunnen maken?' Of een foto van het hele team met de vraag: 'Kom jij ons team versterken?' Wat ik ook heb gezien is de vraag: 'Vul jij deze lege plek in?' Deze vond ik heel goed gevonden, want het ging om een teamfoto waarop een persoon was weggegomd en op die plaats was een vraagteken geplaatst.


Het zoeken van een nieuw teamlid vergt andere vaardigheden dan een decennium geleden. Ik denk dat er toen gemiddeld 3 tot 6 reacties kwamen op een advertentie. Vervolgens werden alle kandidaten uitgenodigd en volgden de sollicitatiegesprekken. De meest geschikte kandidaat werd aangenomen. Vaak waren het zeer gezellige gesprekken en eigenlijk gaf het goede gevoel de doorslag. Er werd zelden of nooit een route uitgezet voor de nieuwe medewerker, of verteld wat voor visie de ondernemer/ster had. Dus even samenvattend: de sollicitant solliciteerde op de baan en de ondernemer/ster besliste wie het zou worden.

 

"Vaak waren het zeer gezellige gesprekken en gaf het goede gevoel de doorslag"

 

Hoe gaat het vandaag de dag? Als je gelukt hebt, reageert er iemand op de openstaande vacature. Het is wel zaak dat de advertentie, uiteraard via social media, pakkend is, zodat de aandacht van de kandidaat wordt getrokken door de tekst of andere creatieve uitingen. Maar dat is nog best een moeilijke opdracht. Teksten mogen niet te lang zijn en afbeeldingen moeten een verhaal vertellen dat pakt. Interessante vraag is dan ook: Wat zoekt een sollicitant?

Ik heb een aantal artikelen bestudeerd en ben tot interessante conclusies gekomen. Een nieuwe medewerker wil weten in wat voor soort bedrijf hij of zij terecht komt. Waar staat het bedrijf voor, welke carrièrekansen zijn er, hoe flexibel wordt er met elkaar omgegaan, hoe is de begeleiding, op welke klanten ligt de focus, hoe is social media ingericht etc. Kortom: het is duidelijk anders dan voorheen. Op zich ook logisch, want er solliciteert vaak een andere generatie.


Conclusie: In deze krapte op de arbeidsmarkt zijn ondernemers aan het solliciteren bij een kandidaat teamlid. Het is even wennen, maar het is echt de omgekeerde wereld. Wees dus goed voorbereid.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page