Blog Richard Koffijberg: De rollen van een ondernemer

Tijdens mijn werk voor de Business Factory krijg ik vaak de vraag: 'Wat is ervoor nodig om een goede ondernemer te zijn?' Deze vraag geldt voor zowel ondernemers, managers, als leidinggevenden. Om deze vraag te kunnen beantwoorden gebruik ik het Concurrerende Waardenmodel van Quinn (Competing Values Framework van Robert Quinn en Rohrbaugh (1983).

De inzichten die het Concurrerende Waardenmodel geeft, zijn verbazingwekkend. Er zijn, volgens Quinn, vier verschillende rollen met bijbehorende taken. Door de test te maken die bij het model hoort, krijg je inzicht welke van de vier rollen het meest en welke het minst bij je past.

Eerst even de rollen verklaren. In willekeurige volgorde zijn de rollen als volgt in te delen: De Ondernemer (rood) realiseert de resultaten. Daar horen de volgende taken bij: visie, delegeren, commercie, plannen en beoordelen. De Leider (geel) speelt in op veranderingen. De taken die daarbij horen zijn: innoveren, inspireren, netwerken en verbinden. De Coach (groen) ontwikkelt medewerkers. De taken die daarbij horen: coachen, ontwikkelen, samenwerken, gesprekken voeren en goede communicatie. Dan de Organisator (blauw). Deze is goed in het analyseren van projecten, processen en het monitoren en bijsturen van alle financiële zaken en planningen van de organisatie.

Het is bijna onmogelijk dat al deze taken perfect uitgevoerd kunnen worden door één persoon. Uitzonderingen daar gelaten, want ik kom in de praktijk tegen dat in kleinere organisaties één persoon alle taken op zich neemt en het goed op de rit heeft. Maar nogmaals, dat is een uitzondering.

"Het is bijna onmogelijk dat al deze taken perfect uitgevoerd kunnen worden door één persoon"

 

Vaker zie ik dat taken niet goed of geheel niet worden uitgevoerd, omdat het niet bij de ondernemer past. Dat is onwenselijk, omdat alle genoemde taken moeten worden ingevuld om een gezond en toekomstgerichte onderneming te hebben.

Nadat de uitkomst van de test met de ondernemer is besproken, gaan wij samen op zoek naar teamleden die een deel van de niet uitgevoerde taken voor zijn/haar rekening kunnen nemen. Het voordeel hiervan is dat de onderneming sterker wordt en het werk voor iedereen leuker en interessanter is. Door ieders talent in te zetten ten behoeve van een gezonde onderneming, gebeurt er iets. Medewerkers staan in hun kracht en worden betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf.

Mijn credo is: Als je medewerker betrokken maakt en niet alleen hun handen gebruikt maar ook hun hoofd, krijg je het hart er gratis bij. Medewerkers zullen langer aan de onderneming verbonden blijven doordat zij betrokkenheid hebben en belangrijk zijn. In deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt is dit een must.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page