Blog Richard Koffijberg: Hersenspinsels

Een onderneming bevindt zich in een dynamisch veld. Er is een aantal factoren die daar dominant in zijn. Als ondernemer heb je te maken met deze factoren. Een aantal voorbeelden: hoe ontwikkelt de economie zich, wat is de wens van de consument, de veranderende levenswijze van de generaties, de leegstand van de winkelstraten, de effecten van internet, maar niet in de laatste plaats jezelf.

Veel ondernemers die ik spreek, vragen zich af of zij het tempo van veranderingen wel kunnen bijhouden. Of erger, “vind ik het allemaal nog wel zo leuk?" Weer aanpassen en veranderen? Deze vragen hebben vaak met leeftijd, de levensfase en de staat van dienst als ondernemer te maken. Maar ik kan ook niet ontkennen dat het vaak onoverzichtelijk is. “Eigenlijk wil ik best zaken veranderen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.”

Er is een bepaalde weerstand te overwinnen. De weerstand zit in dit voorbeeld in de onzekerheid. Er gebeuren in de hersenen van mensen verschillende dingen als er een beslissing of verandering moet plaatsvinden. Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen neuroloog, maar heb me de laatste jaren verdiept in hoe het brein reageert, informatie opneemt en verwerkt. Deze informatie geeft mij veel inzicht over hoe deelnemers omgaan met informatie tijdens het volgen van trainingen van de Business Factory.

Een korte uitleg. Dr. Paul Maclean heeft het als volgt omschreven. “Wij kennen het reptielenbrein, het limbisch brein en de neocortex. De informatie of prikkel wordt door het reptielenbrein bij binnenkomst gescand op overleven. Een reptiel wil voornamelijk eten, overleven en zich voortplanten. Dus in een splitsecond analyseert het reptielenbrein of het mogelijk is om te overleven. Zo niet, dan schieten wij in de weerstand. In het limbisch brein zit voornamelijk emotie. Deze reageert ook bijna direct bij informatie of een prikkel. Vragen als wil ik dit, durf ik dit, wat gebeurt er als ….. etc schieten door de hersenen. In de neocortex vinden wij het leervermogen en zit onder andere het intellect.”

Dus even samenvattend. Er komt informatie of een prikkel binnen en in een 100 milliseconden wordt er een beslissing genomen. Eerst reageert het reptielenbrein, dan gaat het langs het limbisch brein en als laatste vindt de neocortex er ook iets van. Laat ik een voorbeeld noemen dat wij allemaal herkennen. De prijsverhoging. De prijzen moeten worden verhoogd met bijvoorbeeld 3 procent. Het reptielenbrein zegt: ik weet dat het nodig is, maar moet ik dit wel doen? Wat doen mijn concurrenten? Ik vind het erg eng, maar als ik het niet doe kan ik dan wel overleven? Het limbisch brein vertaalt dit naar emotie. Wat zullen de klanten zeggen? Ben je alweer duurder geworden? Maar het moet gebeuren. De Neocortex relativeert en zegt dat het moet gebeuren, omdat er toch winst gemaakt moet worden en de klanten waarschijnlijk ook loonsverhoging hebben gekregen.

De vraag is natuurlijk, wint de neocortex van het reptielenbrein? En vergeet het limbisch brein niet. Emotie beïnvloedt de uitkomst van de beslissing. Uiteraard spelen veel factoren een rol bij diverse pikkels, maar dit is hoe het ongeveer werkt.

Dus als de angst groot is (reptielenbrein), ontstaat er weerstand. Dit is vaak de eerste fase bij een verandering of veranderingen. Het is dus zaak om deze weerstand zo snel mogelijk te overwinnen.
Deze kennis heeft mij het inzicht gegeven om soms even te wachten met het tempo van beslissen, zodat ik langs alle drie de fases kan gaan om tot een weloverwogen keuze te komen. Tip: Neem zelf voorbeelden uit je eigen leven of omgeving om deze te langs de drie fases te laten lopen, dan wordt het duidelijker.

Nog een laatste tip: Houd zondag 19 november vrij voor de 3de editie van Experts in Business. Verdere informatie volgt.

Met vriendelijke groeten,

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page