De start van een nieuw jaar is bij uitstek het moment om na te denken over de koers van de salon. Waar sta je voor? Waarom heeft jouw zaak bestaansrecht? Samen met Richard Koffijberg blikken we vooruit met een drieluik over Ondernemen in 2020. Het eerste deel lees je in de nieuwe decembereditie van Coiffure. Richard licht alvast een tipje van de sluier op in zijn nieuwe blog. 

Ondernemers zijn de leiders van de onderneming. Dat is altijd zo geweest en wordt nooit anders. Wat wel anders wordt, is de manier waarop leiding zal worden gegeven. Als leider heb je met verschillende zaken te maken. De omgeving waarin de onderneming is gevestigd, de politiek, de belastingdienst, de samenstelling van de bevolking, cao’s, toeleveranciers etc. Het aantrekkelijke van leiderschap is dat het lekker dynamisch en uitdagend is. Maar waar moet een ondernemer of leider rekening mee houden richting 2020-2025?

Een ding is zeker: de leider blijft verantwoordelijk voor het resultaat, maar de focus op leiderschap zal sterk veranderen. Het zal complexer worden. Drie zaken zijn daarbij van belang: 1. Individuele verschillen in karaktereigenschappen 2. Andere benadering vanuit culturele achtergrond 3. Sterke afwijkende generatiekenmerken.

Leiders van morgen moeten: inspireren, openstaan voor inbreng team, niet meer alles zelf in de hand willen hebben, vertrouwen geven aan mensen om hun heen, communicatie verkiezen boven hiërarchie, geen top-down management, openstaan voor technologische ontwikkelingen, samenwerken met twintigers aan de organisatie van het bedrijf (zij zijn opgegroeid in de digitale classroom), empathisch zijn en het succes willen delen. Diverse onderzoeken geven al deze punten aan. Er is dus een heleboel werk aan de winkel. Een ding staat voor mij vast. Of je wilt of niet: er moet meer tijd besteed worden aan leiderschap. Ook al betekent dit dat er minder meegewerkt kan worden in de onderneming.

Met collegiale groet,
Richard Koffijberg

Meer weten over Ondernemen in 2020? In de komende edities van Coiffure gaan we dieper in op generatieverschillen op de werkvloer en de veranderende omgeving van de salon.

 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print