"Op 21 november jl bezocht ik in de Westergasfabriek Bright Day, een jaarlijks terugkerende innovatiebeurs. Mark Melief heeft mij uitgenodigd om samen naar deze beurs gaan. Eerder hebben wij samen presentaties gegeven met als thema ‘De toekomst in het vooruitzicht’. Bright Day was zeer inspirerend en gaf een duidelijk beeld van wat we in de toekomst kunnen verwachten m.b.t. ondernemen, communiceren, autorijden, muziek-film beleving. Daarnaast waren er heel veel innovaties op het gebied van kleding, schoenen, het meten en managen van je gezondheid, eigenlijk te veel om op te noemen. Wat ons opviel was de diversiteit aan leeftijden die we op deze beurs zagen.

Daarna ben ik op 25 november naar de Amsterdamse RAI geweest en heb ik de Week van de Ondernemer bezocht met als titel ‘Futureproof ondernemen’, waar ik naar diverse inspirerende sprekers heb geluisterd. Deze beurs is een aantal keren per jaar en in bijna alle grote steden. Echt een aanrader om te bezoeken, want ook hier wordt, de titel zegt het al, veel gesproken over de future van het ondernemen. 

Waarom wordt er zoveel tijd en geld gestopt in het onderzoeken naar wat de toekomst gaat brengen? Innovatie zegt alles over de manier waarop een ondernemer naar zijn/haar bedrijf kijkt. Bij een aantal trainingen en presentaties spreek ik veel over innovaties en wat dit precies inhoudt. Er zijn 2 soorten innovaties. Circa 5% van de innovaties heeft betrekking op technologieën en 75% op sociale innovaties. De laatste behoeft meer uitleg dan de eerste. Sociale innovatie gaat over de samenwerking met medewerkers, denk aan openingstijden van de salon, wensen om privé en zakelijk te combineren, vrije zaterdagen etc. Ook wat klanten willen met openingstijden valt onder sociale innovatie. Cao’s en andere overeenkomsten maken daar ook deel vanuit. Dus innovatie gaat niet alleen over lichtere föhns, nieuwe vormen van digitale communicatie, maar vooral over samenwerkingsvormen (stoelenverhuur, partnerships).

Tip: volg de innovaties op de voet zodat je niet wordt verrast door collega’s die wel kijken wat er nieuw is en dus een voorsprong krijgen." 

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print