Interior Design: Darios Barbershop Leiden

Nadat Dario J. Braun tien jaar geleden van de kappersacademie kwam, ging hij zich hoe langer hoe meer specialiseren in het herenvak. “Ik hou van het precieze, gedetailleerde werk dat daar bij komt kijken.”

 

Tweeënhalf jaar geleden besloot hij dat het tijd was voor een eigen barbershop in Haarlem, de stad waar hij toen werkte. “Ik had al een idee in mijn hoofd hoe ik het graag wilde hebben. Onze stijl laat zich het beste kenmerken als 'barbershop new skool'. Ik vind de traditionele en klassieke stijl die je vaak ziet bij barbershops erg mooi, maar zelf haal ik mijn inspiratie veel meer uit de urban barbershops in Amerika. Ook kijkend naar wie mijn team en ik zijn, en waar wij voor staan, wilde ik iets anders uitstralen. Iets meer hiphop, meer fashion, meer van de tijd van tegenwoordig. Ik hoop en denk ook dat dit precies is wat mensen zien en voelen als ze bij ons binnenkomen.”


Barbershop anno nu
Dario ging voor zijn barbershop op zoek naar de authentieke Takara Belmont barberstoelen en kwam zodoende bij Loes Hoogers van Hoogers Saloninterieurs terecht, die de stoelen in de collectie hebben. “De samenwerking met Loes is vanaf dag één al top. Ik ben met
haar in gesprek gegaan en uiteindelijk zijn we nu op het punt dat we samen twee Darios Barbershops hebben ontworpen. De eerste dus in Haarlem en recent deze in Leiden. In onze Haarlemse shop hebben we al duidelijk gekozen voor een bepaalde stijl. We hebben toentertijd goed nagedacht over wat we precies als moderne barbershop willen uitstralen. Dit salonbelevingsconcept werkte in Haarlem zo top, dat we het nu in Leiden hebben kunnen overnemen met hier en daar kleine accenten die net even anders zijn.”

Zelfde experience
Een grote verbouwing was niet nodig. “Het pand in Leiden was gelukkig al vrijwel casco en heel netjes afgewerkt. We konden ons dus meteen volledig focussen op het inrichten in plaats van eerst te hoeven slopen. Dit scheelde natuurlijk erg veel tijd. We hebben goed gekeken naar de indeling. Het belangrijkste was om in beide shops hetzelfde gevoel te creëren door middel van de kleurkeuze, materialen en meubels. En door hoe wij als barbers te werk gaan. De relaxte sfeer die wij met elkaar creëren, de muziek die we draaien. Of klanten zich nu laten knippen in Leiden of in Haarlem, ze moeten dezelfde Darios experience krijgen. Door hoe wij ons neerzetten in de markt, is onze klantenkring super divers. Van jong tot oud, van stratenmaker of advocaat: het komt hier allemaal langs. Ik denk dat dat juist onze kracht is. Iedereen voelt zich hier welkom. Onze klanten zijn stuk voor stuk verzorgde mannen, die meer willen dat alleen het standaard 'knipbeurtje'. Ze komen speciaal naar ons, omdat er bij ons echt wordt nagedacht over de coupes die we knippen. Het moet imago versterkend zijn.”

Echte barberstoelen
De vloer in de barbershop lag er al. “We hebben de muren in de ons zo kenmerkende kleur groen laten schilderen en het hoge plafond mat zwart, waardoor het een mooie industriële uitstraling krijgt. De steunpaal midden in de zaak hebben we getransformeerd in een barberpaal, wel zo toepasselijk! Toen de basis klaar was, kwamen de mannen van Hoogers Saloninterieurs de op maat gemaakte kapunit, kasten en balie plaatsen. Bekwame vakmensen die snel en goed werken.” Langs de wand is de lange kap-unit gesitueerd. “De kastdeurtjes hebben een toffe camouflageprint die terugkomt in de balie en de grote spiegel doet de salon groter lijken. In de kastjes en laden kun je veel tools kwijt.”
Voor de kap-unit staan twee Takara Belmont stoelen. “Die horen echt in een barbershop.” De grote industriële lampen met daglicht komen van Hoogers Saloninterieurs in samenwerking met WLC Weyn lichtconcepten. “Omdat we alleen ramen aan de voorkant hebben, werken daglichtlampen perfect. Voor de sfeer zijn spotjes boven de balie geplaatst.”
Blikvanger is de opvallende visual boven de spiegel. “De visual hebben we speciaal voor onze barbershops laten maken. Wij wilden een afbeelding neerzetten die tijdloos is, waar je uren naar kan kijken en waar elke man een beetje van zichzelf in terugvindt. De sporters – in Haarlem hebben we gekozen voor artiesten - die op de visual staan zijn van alle tijden en alle sporten. Sport verbindt ons allemaal. Dat 'verbinden' was een grote inspiratie voor beide visuals.”

Hecht team
“Met een duidelijk concept zet je je bedrijf sterk in de markt. Het is zó belangrijk dat je je boodschap goed overbrengt naar de buitenwereld: zo creëer je je eigen image, waarmee je onderscheidend kunt zijn in de kapperswereld. Je merkt het aan de reacties van klanten als ze binnenkomen. Iedereen snapt de gedachte achter onze shops. Dat geeft veel voldoening. Ik denk dat de open en laagdrempelige uitstraling van onze barbershops elke man wel aanspreekt. Zo kunnen ze sport op tv kijken of een potje FIFA spelen tijdens het wachten op de grote zwarte loungebank die wij zelf hebben aangeschaft. Ik ben ontzettend blij met onze nieuwe zaak in Leiden en trots dat ik op mijn achtentwintigste al twee barbershops heb geopend. Maar dat kan ik niet zonder mijn team. We zijn echt een vriendengroep: we werken, eten, drinken en feesten samen. Dat gevoel van saamhorigheid stralen we uit naar onze klanten: de barbershop heeft een huiselijke sfeer waardoor je je meteen thuisvoelt.”

Tekst en fotografie: Caroline Westdijk

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page