Interview met Andy Uffels over The Insiders

Insiders

De producten van The Insiders zitten vol natuurlijke goodies en zijn vrij van parabenen en cruelty free, maar dat ziet Andy Uffels niet als een onderscheidende factor. “Dat vind ik in deze tijd vanzelfsprekend. Wat ons merk wél bijzonder maakt, is dat wij onze producten co-creëren met andere gepassioneerde haar experts, dat we exclusief blijven en een win-win filosofie als uitgangspunt voor de samenwerking hebben. We willen heel graag dat de kapper weer de controle terugkrijgt.”

Naam: Andy Uffels
Leeftijd: 56 jaar
Functie: Kapper & ondernemer. Productinnovatie bij The Insiders Favoriete haarproduct: de
Supernatural Thickening Cream uit de Undone Collectie Waarom is dit zo’n fijne branche?
“Omdat wij als één van de weinige beroepsgroepen in staat zijn om bij te dragen dat mensen
zich happy voelen over zichzelf. Dat is echt bijzonder. ”

Er zijn al veel producten op de markt, maar toch nam je samen met
businesspartners Penny Slaney en Loes Schouten het initiatief om een nieuw
merk te lanceren. Wat miste je?
“Zo rond 2011 zagen we al problemen ontstaan met online verkoop en exclusiviteit. Als saloneigenaar realiseerden we ons hoe cool het zou zijn om met een unieke collectie producten te werken die niet op veel plaatsen wordt verkocht, niet via groothandels en niet op verschillende websites. Producten die op elke hoek van de straat verkrijgbaar zijn, het gestunt met prijzen, marges die steeds verder worden uitgehold: dat kan echt niet meer.”

Wat maakt The Insiders anders?
“We wilden een productlijn met een duidelijk verhaal voor de klant: tools waarmee je direct een gevoel kunt oproepen en waarbij het duidelijk is welke end-look verkregen kan worden. Met The Insiders kun je makkelijk een look creëren die past bij de persoonlijkheid of bij een bepaalde mood. Vanuit die gedachte is de eerste collectie met als thema ‘Undone’ ontstaan. Inmiddels hebben we zes collecties ontwikkeld én vier professionele borstelcollecties en tools.”

Insiders

Jullie bedenken dus eerst een verhaal en een look, en pas daarna werken jullie het uit in producten?
“Klopt, we volgen het gevoel van de consument in de huidige markt en we koppelen dat aan een creatief idee van het co-creation team. We zien de producten als bouwstenen om looks te creëren. ‘Undone’ was een geweldige start met een rijke variatie. Bij dit thema kun je denken aan festivalhaar dat er heel grungy uitziet, maar ook aan heel zacht, sexy en natuurlijk los vallend haar. De nieuwste collectie, ‘Glamorama’, is geïnspireerd op de rode loper. Mooi, glad of juist met volume: er is veel mogelijk binnen de collectie, maar altijd met een ‘touch of glamour’ in de afwerking. Er zit veel gevoel in onze branding en in de namen van de producten. We vermelden telkens eerst de naam van de collectie en dan een aansprekende productnaam die vaak een dubbele betekenis heeft, zoals ‘Head In The Clouds volume shampoo’, ‘Stay With Me Colour Saver shampoo’ of ‘Dip In The Ocean beach spray’.”

De producten zijn te koop via Salon Partners én een exclusieve webshop. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
“We wilden geen gestunt met prijzen of kortingen en daarnaast geven we 100 procent regio bescherming. Ons boutique merk heeft een eerlijke businessformule met de mogelijkheid voor extra inkomen via de online verkoop. Als kapper geef je immers advies in de salon en dan zou het oneerlijk zijn dat als de klant vervolgens de aankoop online doet, je niet meeprofiteert van jouw inspanning in de salon! Daar brengen wij verandering in.”

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page