Onderzoek: Cosmetica versterkt zelfvertrouwen

Bureau Motivaction uit Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar de beleving en het consumentengedrag bij aankoop en gebruik van cosmetica. Dat zorgde voor interessante testresultaten. Bijvoorbeeld dat voor 80% van de vrouwen het versterken van het zelfvertrouwen en de kwaliteit van leven de grootste redenen zijn om cosmetica te kopen. Dit zegt al aardig hoe belangrijk cosmetica is, toch?

Prijs & kwaliteit
Waar hangt het van af of de consument het product koopt? Ten eerste is de prijs belangrijk, gevolgd door de werking van het product. De consument kijkt kritisch naar de verpakking,  die door 75% van de ondervraagden wordt gelezen; met name de gebruiksaanwijzing en ingrediëntenvermelding. Dit bevestigt de noodzaak van goede productinformatie.

Merkbeleving
De veiligheid voor de gezondheid, en het merk komen op een gedeelde 3e plek als motief bij aankoop. 88% van de consumenten heeft vertrouwen  in de veiligheid van de cosmetica die te koop zijn. De meerderheid baseert dat op eigen ervaringen. De NVWA, de Nederlandse Voedsel & Waren Autoriteit, wordt genoemd als dé autoriteit op het gebied van productveiligheid voor persoonlijke verzorgingsproducten.

Milieubewustzijn
Opmerkelijk is dat aspecten zoals dierproefvrij, natuurlijk of duurzaam, nauwelijks genoemd worden als motief voor aankoop. Dit terwijl de consument op deze terreinen wel mondiger is geworden; toch blijkt dat (nog) een geringe rol te spelen bij aankoop van cosmetica, althans bij deze onderzoeksgroep. Deze aspecten worden wèl actief betrokken bij de ontwikkeling van cosmeticaproducten door vele (inter-) nationale fabrikanten.

 

Deel dit bericht gerust:
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page