En toen ging het opeens snel. Na weken van lobbyen, discussies over mondkapjes, bijval van BN’ers en columnisten, en talkshows over ‘gebrek aan perspectief’ ging Nederland van een historische lockdown naar een voorzichtige open up. Tijdens het schrijven van deze blog zijn de salons enkele weken open en de eerste geluiden zijn positief. Klanten weten na twee maanden gelukkig hun eigen kapper weer te vinden en sommigen spreken zelfs van een recordomzet! 

Ik was benieuwd hoe kappers de quarantaine beleefd hebben. Hoe ze met de onzekerheid zijn omgegaan, hoe ze tijdens de ‘intelligente lockdown’ aan hun bedrijf hebben gewerkt en zich gereed hebben gemaakt voor de open up. Maar ook naar welke persoonlijke lessen ze geleerd hebben. Dat leverde acht mooie, eerlijke en inspirerende verhalen op. 

Mijn eigen ervaringen lees ik terug in de verhalen. Dat het een heftige, intense maar ook mooie periode was, in mijn geval met twee pubers in huis. Dat we - misschien omdat we voortdurend op elkaars lip zaten en het af en toe wat knetterde - closer zijn geworden. En dat we samen allerlei nieuwe dingen hebben uitgeprobeerd, waar we voorheen totaal niet aan toekwamen. 

Dat sterkere wij-gevoel en het ontstaan van nieuwe initiatieven was er ook in de hairbizz. Onze hair community is online en via social media nog nooit zo actief geweest; van laagdrempelige, vrij toegankelijke webinars tot tutorials voor klanten. Van klantadvies via WhatsApp tot productverkoop via Instagram. Haarcosmeticamerken hebben in zeer korte tijd een digitaal platform uit de grond gestampt, waar kappers - waar dan ook en op elk moment - trainingen kunnen volgen. En er werden voor het eerst wereldwijde digitale events georganiseerd. 

Wat ik zelf heb geleerd, is dat beperkingen ook creatief kunnen maken, en dat je soms gewoon moet doen, in plaats van lang op een idee kauwen. De getoonde liefde voor het vak, het ondernemerschap, de inventiviteit en creativiteit die ik heb gezien, geven vertrouwen voor de uitdagingen én kansen van de toekomst. 

Anouk Oudkerk Pool

(Editor in Chief)

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print