Hoe lastig vind jij het om vandaag de dag de huidige haarmode trend te vertalen naar jouw klant als hij of zij ernaar vraagt? Ik vind het bijna onmogelijk! Bij Google werden afgelopen jaar meer dan 350 haartrends geregistreerd, welke adviseer jij jouw klant?

In dit blog geef ik graag een aantal tips hoe jij de vele trends die zich op internet in een razend tempo manifesteren, kunt afstemmen op jouw visie en de behoefte van jouw klant. Slaag je erin om een vertaalslag te maken, dan biedt dat kansen voor nieuwe klanten in de salon!

Dag trends, hallo stromingen
We spreken van een trend als de trend domineert in het straatbeeld en een groot gedeelte van de bevolking ermee gezien wil worden. Dat was jaren terug bijvoorbeeld de bob a la Sporty Spice van Victoria Beckham, de geblondeerde lokken van Jennifer Aniston (trouwens een echte klassieker) of nog veel verder terug in de tijd: de sterke permanent in de jaren 80 of de Farrah Fawcett in de jaren 70. Dat waren duidelijk zichtbare trends waar iedereen voor naar de salon kwam.

Vandaag de dag spreken we over stromingen in mode en dus ook in haarmode. Dit woord zou ik ook gebruiken in de communicatie met je klant. Er zijn namelijk zo ontzettend veel trends, alles is mogelijk, iedereen wil vandaag uniek zijn en de trend zetten. We willen niet meer het gevoel krijgen dat we een trend volgen, maar passen een trend feilloos aan de persoonlijkheid, het karakter en de stijl van de klant aan. Op deze manier kun je ervoor kiezen om bepaalde ‘stromingen’ te vertalen naar jouw visie en dus naar jouw behandelingen in de salon om jouw klant optimaal te voorzien van een persoonlijk advies.

Jouw eigen trendreport
Breng jij jouw klanten eens per seizoen op de hoogte van de laatste stromingen op het gebied van haarmode door middel van een trendreport? Nee? Dan is er werk aan de winkel! De klant van vandaag wordt op ieder moment van de dag op alle social media kanalen door concullega geprikkeld met de mooiste haarbeelden. Wees ze voor en communiceer door middel van een nieuwsbrief, een zakelijk Pinterest account of blog duidelijk wat de trends van komend seizoen zijn, hoe deze trends worden vertaald naar de behandelingen bij jullie in de salon en vooral waarom deze looks perfect aansluiten bij jullie visie. Zo ziet jouw klant dat jij op de trends inspeelt en deze gemakkelijk en gepersonaliseerd kan vertalen.

Live Feeds, creëer jij ze al?
Heb jij een supertoffe kleur, coupe of styling gecreëerd? Laat het dan aan de hele wereld zien. Film het proces met een hoogwaardige kwaliteit camera (dit kan al met een goed betaalbare systeemcamera). Plaats de live feeds op je Insta-live of Facebook-live kanaal en maak van het hele creatieproces een filmpje, wat je vervolgens plaatst op je zakelijke YouTube Kanaal. Door dagelijks te ‘vloggen’ creëer je traffic en kun je jouw dagelijkse creaties ter inspiratie laten zien. Zo enthousiasmeer je bestaande en nieuwe klanten.

Trend Training
Om de vele trends te kunnen vertalen naar jouw salon, is er wat educatie nodig. Vaak maken ondernemers de fout om alleen het team in de salon te trainen op vaktechnisch gebied. Maar vaktechniek is niet alleen het beheersen van de laatste knip, kleur of styling technieken en het uitvoeren daarvan, maar ook hoe je een trend signaleert en in kan zetten. Zorg ervoor dat het hele team één duidelijke eigen visie deelt, met als resultaat een eigen herkenbare signatuur.

Dominic Vleer

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print