De afgelopen weken liep ik weer mijn gebruikelijke rondje door Rotterdam. Even mijn hoofd leeg maken en lekker wandelen. Al lopend doe ik altijd veel inspiratie op en bedenk ik nieuwe dingen. Wat mij vooral opviel, waren de lege straten en de vele gesloten winkels. Het voelde gek, alsof ik in één of andere apocalyptische film terecht was gekomen. De lege straten voelden als prettig en gestoord tegelijk. In mijn hoofd rijmde het niet. 

Tijdens mijn wandeling dacht ik na over alle bedrijven en collega’s die zich op dit moment online zichtbaar maakte. Dit is goed, zeker als de winkel even niet open mag. Het is een communicatiemiddel dat de afgelopen weken zeker in de kappersindustrie een enorme sprong vooruit heeft gemaakt. Er is ruimte gekomen in onze agenda’s om de online zichtbaarheid van ons bedrijf te vergroten. Blijf dit vooral doen, ook als deze periode voorbij is. 

Ik vervolgde mijn weg met de vraag aan mijzelf en hoe het dan zat het dan met de ‘offline zichtbaarheid’. Nou, dat had duidelijk geen prioriteit. Vele winkels, restaurants en kapsalons zagen er niet uit. Vieze ramen, oude posters met gedateerde teksten en data van evenementen, bordjes met doorgekraste teksten en ga zo maar door. Ik liep verder en ondertussen dacht ik na over mijn eigen nog te openen salon. 

Ja, ik had namelijk 8 april de opening van mijn nieuwe high-end concept op de planning staan. Ik keek er naar uit. Eindelijk na maanden verbouwen mocht ik weer aan de slag, het moest een feest worden. Dat liep even anders. Toch besloot ik tijdens het wandelen mijn winkel de opening te geven die het verdiende. Misschien niet de grootse opening met veel poeha en bombarie die ik in mijn hoofd had, maar gewoon open en zichtbaar.

Ik was bijna thuis na mijn wandeling en het ene na het andere idee schoot mij te binnen. De belangrijkste: ik ga gewoon open. Ik paste mijn etalage aan, stuurde de winkeliers app uit mijn regio een bericht dat ik open ging op 8 april en maakte social media posts en een nieuwsbrief om het mijn vaste cliëntele te laten weten. 

Daar zat ik, donderdag 9 april om 10:00 uur zonder klant op de agenda met de sfeerlichten aan, een heerlijke geur walmend door de salon en op de achtergrond een Parijse playlist op. Dat wandelingetje van laatst en het idee om open te gaan waren werkelijkheid geworden. Ineens was ik weer zichtbaar in het straatbeeld. Er was weer letterlijk leven in de brouwerij, zouden ze zeggen in Rotterdam. 

Er kwamen op de dagen dat ik geopend was om de 10 á 15 minuten vaste en nieuwe klanten binnen. Er werden - op gepaste afstand - afspraken ingepland voor mei, juni en juli. Natuurlijk met een slag om mijn arm, want een officiële heropeningsdatum is er nog niet. Dat maakte velen niet uit. Ze vonden het fijn om mij te spreken en te zien. Ook schaften klanten producten aan en kon ik met volledige toewijding uitgebreid adviseren, want daar had ik immers de tijd voor. 

Mijn conclusie was dat online en offline zichtbaarheid ten alle tijden belangrijk zijn voor een bedrijf. Dat het één het andere niet kan vervangen, en dat de juiste balans voor de toekomst nog belangrijker zal gaan worden. 

Hopend op een goed bericht vanuit de overheid dat alle salons weer snel open mogen, wens ik ieder na het lezen van mijn blog veel plezier in het zichtbaar houden van je business. 

Lieve groet, 

Dominic Vleer 

4 Extra tips voor de heropening:

 

  1. Voorzorgsmaatregelen omtrent hygiëne 

Het is belangrijk dat je alle voorzorgsmaatregelen wat betreft de hygiëne en omgang met je klant en collega’s goed in kaart brengt. Stel een protocol op voor je team en communiceer dit naar je klanten, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. 

 

  1. Communicatie naar je klant 

Stel een nieuwsbrief op met daarin de getroffen maatregelen, wat deze periode gedaan heeft met jou en jouw onderneming, geef het een persoonlijke lading en maak duidelijk waar de klant aan toe is. Zijn er dingen veranderd, verlopen de behandelingen anders dan normaliter? Breng evt. vragen alvast in kaart, zodat onduidelijkheden tijdens de behandelingen in de salon voorkomen kunnen worden. 

 

  1. Meer uitgroei, langer haar…

Jouw klanten hebben allemaal langer moeten wachten dan normaal om weer naar de kapper te mogen. De uitgroei is groter, het haar is langer en wellicht is er een uitgebreidere behandeling nodig dan ze gewend zijn. Communiceer voorafgaand aan de behandeling de prijs en waarom deze wellicht hoger uitvalt dan normaal. Verplaats je op deze manier in de klant en voorkom teleurstelling of miscommunicatie.

 

  1. Wees loyaal 

Bedank je klant voor zijn of haar komst naar jouw salon. Dit is HET moment om je klant te laten zien waarom jij als zijn/haar kapper zo belangrijk bent en dat je dit enorm waardeert! Bedank je klant niet met korting, maar geef een cadeautje in de vorm van een behandeling, een product of een bedankkaartje.  

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print