Met je handen in het haar tijdens de corona-uitbraak? Nee hoor, dat hoeft niet! Er zijn genoeg taken die op jou liggen te wachten om de komende periode zo effectief en efficiënt mogelijk te benutten. Hieronder heb ik jouw TO-DO-LIST alvast genoteerd. Je hoeft hem alleen nog uit te voeren. Succes!

  1. De Belastingaangifte
    Niet het leukste klusje, maar 1 mei is jouw deadline.
  2. Achterstallig onderhoud in de salon
    Er zijn vast en zeker klusjes die al een lange langere tijd liggen te wachten op “schoongewassen handjes’’. Of zijn er werkmaterialen of onderdelen van het meubilair aan vervanging toe? Investeer in de toekomst en vervang het waar nodig.
  3. Inventariseer
    Ruim bijvoorbeeld je kleurkeuken op. Maak een lijst met uitloopartikelen en plaats deze bij elkaar om ze als eerste op te maken. Doe dit regelmatig - eens in het half jaar - om een gecontroleerde uitloop van artikelen te hebben. (Dit kun je ook goed toepassen per seizoen. Stem jouw kleurgamma af op het seizoen en voorkom onnodig veel voorraad).
  4. Prijslijst
    Is deze nog up-to-date? Schrap op je prijslijst; wat wel en wat niet. Een duidelijke en overzichtelijke prijslijst communiceert veel makkelijker naar je consument.
  5. Kassasysteem update
    Staan al jouw behandelingen en producten er op de juiste manier in, zijn alle prijzen correct of staan jouw behandelingen goed op je online afsprakensysteem? Dit is precies zo’n klusje dat blijft liggen in drukke periodes.
  6. De grote schoonmaak
    ‘’Kleine wasjes, grote wasjes’’, alle hoeken en gaten, werkwagentjes, wieltjes enz. brandschoon maken. Op naar een frisse start en een goed begin na de coronacrisis.
  7. Productverkoop
    Zet je verkoopproducten in het zonnetje. Maak een nieuwsbrief, maak leuke posts voor social media. Wellicht kun je de producten tijdelijk opsturen naar je klanten of je laat jouw medewerkers de producten bezorgen bij de klanten aan huis.
    (deel bijvoorbeeld de kosten met je klant om het extra aantrekkelijk te maken om van deze service gebruik te maken). Vanuit het hygiënisch oogpunt is het verstandig de pakketten contactloos te bezorgen/af te laten halen.
  8. Trainingskalender
    Maak een trainingskalender, zodat je het komende jaar het educatieprogramma voor je medewerkers klaar hebt staan. 
  9. Personeelsdossier check
    Sorteer, noteer en beoordeel of er nog wat gewijzigd/veranderd moet worden. Denk hierbij ook aan pensioenvoorzieningen, vakantiedagen/verlofuren overzicht, verzekeringen en gemaakte afspraken uit het verleden.
  10. Afspraken/kortingen met je leveranciers
    Zijn deze nog up-to-date? Wellicht kan jij jouw leverancier telefonisch of per Skype call bereiken om je contract/condities te bespreken en waar nodig aan te passen of te wijzigen. TIP: Bedenkt goed van te voeren wat je wilt bespreken en waarover je wilt onderhandelen. Schrijf het op papier. Neem een sterke, maar reële onderhandelingspositie in. Leveranciers hebben jou als kapper hard nodig en andersom,
  11. Social media
    Maak een strategisch plan voor de komende periode om jouw klanten maximaal betrokken te houden bij jouw bedrijf/organisatie. Maak posts, deel leuke acties. Zorg dat je zichtbaar blijft in deze onzekere tijden. Schoon je social kanalen ook op, verwijder wat niet meer relevant is. TIP: bedenk goed voordat je iets op social media plaatst welk doel je ermee wit bereiken, wat moet het op gaan leveren en wat laat je zien. Dit kan bijdrage aan een succesvollere actie/reactie van jouw publiek.
  12. Google Bedrijvenpagina
    Vandaag de dag een belangrijke marketingtool om je bedrijf zichtbaar te maken onder jouw fans, klanten en potentiele nieuwe klanten. Zorg ervoor dat deze bedrijfspagina up-to-date is en voorzien is van de laatst nieuwe informatie, foto’s en de juiste openingstijden van jouw bedrijf. TIP: Controleer regelmatig jouw google bedrijfspagina of hij nog up-to-date is
  13. Review check
    Vraag je klant om Google reviews te schrijven. Het liefst eerlijke, oprechte en één met opbouwende kritiek. Daar kun je echt mee vooruit.
  14. E-learning
    Ongetwijfeld heeft jouw leverancier een YouTube kanaal of e-learning platform waar alle technische en creatieve know-how te vinden is. Spoor jezelf en je medewerkers aan om deze te bekijken en te bestuderen. Bekijk ook video’s van andere kappers om de nodige inspiratie op te doen.
  15. Functioneringsgesprekken
    Nu het ideale moment om ze in te plannen en er echt eens even voor te gaan zitten. TIP: bespreek de huidige stand van zaken, bespreek de behoeftes van beide partijen en maak samen een plan de campagne. ‘Samen is groeien naar de toekomst’.
  16. Contracten check
    Wellicht valt er nog winst te behalen door even kritisch naar je lopende contracten te kijken. Denk aan je GWL, telefoon, internet, pin, glazenwasser, schoonmaak etc. etc. Doe er je voordeel mee. TIP: Neem een sterke onderhandelingspositie in en vergelijk jouw lopende afspraken eens met andere concurrerende partijen.
  17. Acties
    Bedenk een leuke actie die je deze periode in kunt zetten om meer omzet te genereren. Denk aan productacties of promo's met behandelingen, bijv. "in april boeken en je krijgt..."
  18. Cadeaubon/strippenkaart
    Wil je je klant na de coronacrisisperiode een keer extra in de salon? Promoot actief je cadeaubonnen of werk met een strippenkaart. Geef de klant een extra korting op dit product, waardoor het extra aantrekkelijk wordt om van deze service/dienst gebruik te maken. TIP: communiceer duidelijk naar je klant wat voor voordeel hij/zij ermee behaalt. Dit schept een reële verwachting en voorkomt teleurstelling.
  19. Branding
    Is jouw identiteit nog zichtbaar -online en in de salon? En weten al jouw klanten waar jij voor staat? Wellicht is het een idee om dit eens uit te schrijven op papier of om dit opnieuw te delen met je klantenbestand/fans. Bijv. Jouw medewerkers zijn gespecialiseerd in kleur en hebben alle know-how in huis om een echte kleurspecialist te zijn. Weet jouw klant dit dan ook? Dit is essentieel als jij je als kapper wilt onderscheiden van alle andere kappers.
  20. Offline zichtbaarheid
    Ook offline zichtbaarheid is erg belangrijk. Zorg dat je logo/beeldmerk van de salon/organisatie duidelijk zichtbaar is. Plaats jouw logo op kapkleden, koffiemokken, affiches, posters etc. etc. TIP: bedenk goed wat bij jouw salon past. Iedere salon is anders en iedere salon heeft daarom een andere aanpak nodig.

Veel succes en lieve groet,
Dominic Vleer

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print