Daar waar in het verleden een grote dosis loyaliteit verwacht mocht worden van klanten, zien we dat duidelijk veranderen. Wanneer mensen op zoek gaan naar een tattoo, dan kijkt men eerst op internet naar plaatjes om vervolgens een keuze te maken. Na de keuze zoeken ze uit welke tattoo artist deze tattoo heet gezet. Pas dan volgt een afspraak om de desbetreffende tattoo te zetten.

Klinkt logisch toch?

In onze branche was dat jaren anders. Mensen gingen naar een kapper in de buurt, of naar de salon waar ze zich prettig bij voelden. De salon paste als ware bij de klant en de klant paste bij de salon, met als resultaat een vaste klant. Dit gegeven is langzaam aan het veranderen.

Er zullen natuurlijk altijd vaste klanten blijven bestaan, maar bij de nieuwe generatie werkt het toch even anders. Zij zoeken naar toffe coupes en zullen dan op zoek gaan naar de salon of kapper die het gemaakt heeft. Reizen is geen enkel probleem, omdat dat juist de gelegenheid geeft om lekker op social media te vertoeven.

Ik merkte dit op omdat we veel nieuwe jonge klanten krijgen die onze Facebook en Instagram volgen en dat dat juist de reden was voor een bezoek aan Kinki Kappers. Als ze dan binnen komen en de foto laten zien van een kinki coupe, dan gebeurt er ook iets verrassends. 9 van de 10 keer geeft deze klant aan dat het geen copy mag zijn (originaliteit blijft een belangrijk punt) maar ‘meer geïnspireerd op’.

Ik denk dat ‘even een look shoppen’ een nieuwe term wordt waar we rekening mee moeten houden.

Mark Melief

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print