In mijn kennissenkring zitten veel vloggers en ik zie van dichtbij hoe het ze vergaat als ze succesvol zijn. Ik volg ze met trots, maar ik zie ook een vorm van bedrijfsvoering die gebaseerd is op massa-kassa.

Nu ligt in dit geval de massa ergens anders, namelijk bij fans, dus bereik. En bereik is weer gebaseerd op massa. Hoe meer fans een vlogger heeft, des te interessanter deze is voor het bedrijfsleven c.q. grote brands. Wanneer een vlogger blijft doen waar hij/zij in het begin succesvol mee werd, is er weinig aan de hand. Maar dat ze handelen naar succes en daardoor het schip in gaan, zag ik van dichtbij gebeuren.
Eerst dacht ik dat het om een uitzondering ging, maar daar kwam ik al snel op terug.

Wat begon met een simpel videodagboek, ging verder als een commerciële manier om betrokkenheid te creëren d.m.v. fans. Toen eenmaal de betrokkenheid begon te groeien vanwege het authentieke wat deze personen toonden, begon er langzaam wat te veranderen. Sponsors begonnen zich aan te melden en de uitnodigingen voor feestjes en beurzen stroomden binnen.
In eerste instantie is de grote hoeveelheid fans op hun YouTube channel toe te schrijven aan hun aantrekkingskracht, maar in loop van tijd werden velen uiteindelijk een karikatuur van zichzelf. Door te doen wat ze altijd deden, werden ze uiteindelijk de slaaf van de sponsor.

Wanneer ik hoor dat vloggers zelfs hun werk opgeven om zich 100% in te zetten op sociaal media, dan hoor ik eigenlijk dat ze afhankelijk worden van inkomsten van dit medium. En als dat zo is, dan ga je concessies doen om toch maar een product te promoten omdat het nou eenmaal geld oplevert. Deze concessies zullen uiteindelijk je betrouwbaarheid schaden, met als gevolg dat je er door je eigen fans net zo snel wordt uitgebonjourd als dat je ze aan je binden kon.

De macht van volgers is enorm en grotendeels terecht, maar ik vind dat er ook een hoop overschat wordt omdat er door grote bedrijven enkel gekeken wordt naar aantallen en niet naar attentiewaarden.
En zeg nu zelf, je kunt toch beter jouw doelgroep in massa (in aantallen minder maar 100% jouw doelgroep) bereiken, dan grote massa’s (in aantallen veel, maar 10% van je doelgroep) met een klein aantal mensen die in jouw doelgroep passen.

Als je nou ‘fans’ verandert in ‘klanten’ en ‘vlogger’ in ‘kapper’ en tot slot ‘sponsors' in ‘succes van je salon’, dan snap je dat het niet enkel bij vloggers gebeurt.

 

Mark Melief

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print