Het ziet er naar uit dat de corona crisis zover onder controle is, dat wij voorzichtig wat meer bewegingsvrijheid krijgen. Weliswaar met de nodige restricties, maar de kapsalons zijn weer open. Ondernemers die ik sinds de heropening heb gesproken, hebben het over kerstweken qua omzet. De verloren omzet kan onmogelijk helemaal worden rechtgetrokken in een paar weken, maar wij zijn weer ‘live and kicking’. Helaas geldt dit niet voor iedereen. 

Met de Business Factory begeleid en spreek ik veel ondernemers. Zonder namen van die ondernemers te noemen, zal ik een aantal vragen die ik heb gekregen met jullie delen. In de eerste weken van de lockdown kwamen veel vragen over de diverse ondersteuningsmaatregelen die via de overheid werden aangeboden. Ook heb ik vragen gekregen van collega’s die bij de heropening van de salon plotseling op afspraak moesten gaan werken, terwijl zij voor de lockdown een ‘inloopsalon’ hadden. Voor de ondernemers die met een geautomatiseerd kassasysteem werkten, konden de softwareleveranciers hulp bieden. 

"Door goed naar de cijfers en mogelijkheden kijken, ontstond er rust waardoor de inzichten in de mogelijkheden - of soms de onmogelijkheden - zichtbaar werden" 

De vragen werden naar verloop van tijd anders. Een aantal ondernemers werd nerveuzer en ging zich afvragen of zij de crisis zouden overleven. Volkomen te begrijpen natuurlijk. Samen hebben we gekeken welke stappen er kunnen/moeten worden genomen om uitzicht te hebben op het voortbestaan. Vaak heb ik samen met de ondernemer een financieel plan opgesteld met een aantal “stel dat vragen”. Stel dat de crisis langer aanhoudt? Hoelang kun je geld blijven investeren in je onderneming, of is het verstandig om opschorting te vragen voor de huur van het pand, of uitstel te vragen aan de belastingdienst of bank? Door goed naar de cijfers en mogelijkheden kijken, ontstond er vaak wat rust waardoor de inzichten in de mogelijkheden - of soms de onmogelijkheden - zichtbaar werden. 

Planningen en roosters kwamen ook aan bod. Dit natuurlijk aan de hand van de protocollen die moeten worden gehanteerd. Dus: hoeveel teamleden kunnen er tegelijk werken, welke verruimde openingstijden worden aangeboden, en hoe wordt de salon coronaproof ingericht zodat er goede omzetten kunnen worden gerealiseerd? Zomaar even wat bespreekpunten. Ook hebben wij vaak gekeken naar een social media strategie. De voornaamste vraag: hoe kan er toch contact met consumenten worden gehouden als zij niet naar de salon(s) komen? Want hoewel de meeste klanten meteen naar de kapper wilden, was er ook een kleine groep die nog steeds gemist werd.

Afsluitend wil ik opmerken dat heel veel collega’s goed waren voorbereid op de heropening. Tijdens de lockdown hebben ze geen vakantie gevierd, maar zijn ze echt met hun bedrijf bezig zijn geweest. Ze waren zichtbaar op social media, de salon werd opgeknapt en diverse webinars werden gevolgd om aan hun skills te werken. Was het alleen nog even wachten op het moment dat de salons weer open mochten. En nu is het business as (un)usual.

Richard Koffijberg

 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print