Allereerst en vooral wens ik jullie een waanzinnig goed 2017! De economie trekt aan, klanten hebben meer vertrouwen in de economie en de werkeloosheid loopt terug. Een goed vooruitzicht dus. Het belooft dan ook een van de beste jaren te worden sinds de crisis van 2008. Maar…lacht het succes ons nu al toe? Wat zouden wij moeten doen om het ‘succes’ een handje te helpen? En wat is succes eigenlijk?

Laat ik bij de laatste vraag beginnen. Succes is het verwezenlijken van je zakelijke doelen waardoor energie ontstaat. (Privé kan succes op een geheel ander vlak liggen.) Energie in combinatie met passie en resultaat is een garantie voor succes. Is dat alles? Nee, de missing link is dat je moet weten wat je visie en missie is. Ik heb hier al een aantal keren over geschreven. Vergelijk de visie en missie van jouw bedrijf met het instellen van de navigatie in de auto. Ik neem niet aan dat je, onder normale omstandigheden, je auto de opdracht geeft om zonder doel ergens heen te rijden. Je stelt een eindbestemming in, ook wel het einddoel genoemd. Zo is het ook met de visie en missie voor elk bedrijf. Voor mij vormt de combinatie van ‘visie en missie’ het ANKERWOORD van 2017.

Verdiep je in het businessmodel

Nu naar de tweede vraag; ‘wat moeten wij doen om succes een handje te helpen?’ Mijn wens voor ondernemers in 2017 is dat men zich verdiept in het businessmodel van het bedrijf. Een businessmodel is niet te verwarren met een ondernemersplan. Een ondernemersplan heb je nodig als je voor een lening naar de bank gaat. een businessplan gaat over de organisatie en het verdienmodel van een bedrijf. Zet jezelf aan om in 2017 een verdiepingsslag te maken. Wat is er nodig voor een goed en sluitend businessplan? Wees nieuwsgierig.

Geloof mij, ondernemen wordt echt leuk als je snapt hoe het werkt. De nut en noodzaak werd pijnlijk duidelijk toen ik op 15 december naar het programma De Rekenkamer op NPO 3 keek. Het programma ging over de prijzen die kapsalons berekenen aan de consument. De centrale vraag was waarom de ene kapsalon veel meer rekent dan de andere. De presentatoren bezochten twee kapsalons. Een buurtkapper en een high end salon. De laatste was de salon van Rob Peetoom op de Amsterdamse Zuidas. De buurtkappers rekende € 25,00 voor wassen, knippen en föhnen voor dames. Daar zat alles bij, zoals crèmebehandeling, lak, gel, etc. Bij Rob Peetoom wordt met prijsdifferentiatie gewerkt, waardoor er een keuze kan worden gemaakt door wie je geknipt wilt worden. Dit heeft met leeftijd en ervaring te maken. De interviewer koos voor het hoogste tarief, een Trainerstylist en tevens salonmanager. Zo zagen de kijkers twee totaal verschillende bedrijven. Goed dat het programma dit liet zien, want onze branche is heel divers van samenstelling. Ik heb verder geen oordeel over goed of slecht, maar ik schrok wel toen er aan de onderneemster in de buurtsalon werd gevraagd hoeveel winst zij maakte op die € 25,00? Zij had duidelijk niet op deze vraag gerekend en antwoordde ‘ik denk tussen de € 5,00 en € 10,00’. Je moet je voorstellen dat alleen dit gegeven al een verschil is van 100%. En € 10,00 winst maken op een bedrag van € 25,00 incl 21% BTW is onmogelijk. Hier schrok ik behoorlijk van!

Weet wat er in jouw kapsalon omgaat

De winst van een bedrijf is nodig om ervan te (over)leven, maar ook om de kapsalon up-to-date te houden, bijvoorbeeld door middel van trainingen voor het team en de ontwikkeling van de ondernemer en de onderneming. Weet alsjeblieft wat er in jouw kapsalon omgaat. In het televisieprogramma werd ook het prijsverschil tussen het knippen van dames en heren uitgelicht. Ook hier kon geen bevredigend antwoord op worden gegeven. Er is zelfs gesproken over discriminatie en dat mag niet. Het prijsverschil tussen het knippen van dames en heren heeft al van oudsher te maken met de factor ‘tijd’. Gemiddeld is de knipbeurt van een man korter dan van een vrouw. Als dat niet altijd opgaat doordat er meer tijd moet worden genomen voor een herencoupe, dan moet daarvoor ook meer worden gerekend. Dus geen discriminatie maar goed naar het businessmodel kijken. Doe dit eens in 2017. Zorg dat je alles weet over je eigen bedrijf of raadpleeg anders anderen die je kunnen helpen. ‘Samenwerken’ is ook een prachtig voornemen voor 2017. Naast al het zakelijke wens ik jullie natuurlijk een gezond en liefdevol 2017 met iedereen die je dierbaar is.

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print