Het bouwen van een merk is een hele kunst. Het merk zo positioneren dat consumenten het herkennen en er direct een verbinding mee maken. Ongeacht in welke branche je werkzaam bent, zijn de voorwaarden voor een sterk merk dezelfde. 

Even een paar kenmerken waar een sterk merk aan moet voldoen. De visie die een merk heeft, de uitstraling die bij de visie past, de belofte die wordt gedaan om de kracht van het merk te bevestigen en het gevoel dat het merk bij consumenten teweeg brengt. Een sterk merk moet een waarde creëren, die ook een bepaalde prijs rechtvaardigt. Als dit allemaal is gerealiseerd, dan ben je er nog niet. Het moeilijkste moet dan nog komen. De organisatie die een sterk merk in de mark heeft gezet, moet zorgen dat aan alle beloften en voorwaarden constant zal moet worden voldaan. Een zwak moment en/of het niet nakomen van de gedane belofte, wordt onmiddellijk afgestraft met als consequentie dat er hard moet worden gewerkt om het beschaamde vertrouwen weer te herstellen. 

Ik wil graag een voorbeeld geven van een sterk merk dat niet alle beloften meer kan waarmaken. Even een waarschuwing vooraf. Onderstaand is niet als klacht of negativisme bedoeld, maar slechts een constatering waar de kappersbranche hopelijk haar voordeel mee kan doen als het gaat om het bewaken van de ingrediënten van een sterk merk.

Ik rijd al een aantal jaren in een Tesla. Volgens mij is er geen auto die beter rijdt (is natuurlijk subjectief). Toen ik dit merk ging rijden, behoorden de volgende beloften tot de afspraken. Gratis laden bij een Supercharter, waar ook ter wereld, vervangend vervoer bij de service, gratis updates van de software. Daar was ik natuurlijk mee akkoord, anders had ik de auto niet aangeschaft. 

Uiteraard besef ik dat een Tesla best prijzig is, maar er wordt een flink deel van de aanschaf gebruikt voor innovaties van het product en de vergroening van de wereld. Doordat Tesla een sterk merk is, zijn er heel veel auto's verkocht. Dat is goed, zou je denken, maar daarmee kwamen er wel wat scheurtjes in het merk. Ik herhaal nogmaals dat ik een true believer ben van de visie van Tesla en dat ik heel blij ben met de auto, maar ik wil ook graag kritisch blijven. 

Een aantal weken geleden moest mijn auto terug voor het verhelpen van een productiefout. Ik werd keurig gebeld voor een afspraak. De reparatie zou ongeveer tussen de 3 a 4 uur duren. Geen probleem. Ik heb recht op vervangend vervoer, dus kon ik gewoon naar mijn afspraak in Utrecht. De mevrouw die met mij de afspraak maakte, vertelde dat ik geen recht meer heb op vervangend vervoer, omdat de reparatie in een dagdeel kon worden gedaan. Maar ik mocht wel een leenfiets meenemen. Vanaf Amsterdam Zuidoost naar Utrecht op de fiets is een grappig voorstel. Toen ik vertelde dat de fiets geen goed alternatief was, vertelde zij dat het onmogelijk was om een vervangende auto mee te geven. Nieuwe policy van Tesla. Er was geen speld tussen te krijgen en geloof me, ik heb het echt geprobeerd. 

Een ander punt is dat bij de nieuwe modellen het gratis laden ook niet meer tot de service behoort. Tesla heeft goede zaken gedaan en oprichter Elan Musk is inmiddels een van de rijkste personen op aarde. Ik vind dat geweldig. Iemand die zich zo inzet voor een betere wereld, mag daar ook voor worden beloond. Toch vind ik het jammer dat Tesla uit haar jasje is gegroeid en een aantal gemaakt afspraken niet meer kan nakomen. 

Moraal van dit verhaal: groeien moet, maar doe het geleidelijk, doordacht en voorkom teleurstellingen. Mijn tip? Kijk eens naar je eigen salon en stel jezelf de volgende vraag: Komen wij alle afspraken goed na en leveren wij de constante kwaliteit die in onze visie is beloofd?

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print