De eerste week dat de kappersbranche weer open mocht, zit erop. Het was een gekkenhuis. De telefoon stond niet stil en de What’s App’jes stroomden binnen. Ook het digitale afsprakenboek explodeerde. Heerlijk dat onze branche zo’n belangrijke rol speelt in de samenleving. 

Dit blijkt ook uit de vele attenties die klanten meenamen naar de salons. Bossen bloemen en flessen wijn. In onze salon was een klant zo attent om uit zichzelf dubbel af te rekenen. Hij vond het zo sneu voor ons dat we 7 weken stil hebben gestaan. Dat is natuurlijk overweldigend. 

Ik ken ook de verhalen van boze klanten, omdat ze nog 2 tot 3 weken moeten wachten op een behandeling. Je vraagt je af of deze mensen het nieuws wel volgen. Rutte heeft het duidelijk gezegd: “Het wordt anders. Wij moeten de drukte vermijden. Dat is het nieuwe normaal.”

Is het nieuwe normaal dat er in kleinere team zal worden gewerkt, we langere dagen open zijn, zelfs op zondag? Uiteindelijk zullen de kappers meer omzet moeten genereren om de schade te beperken, of in te halen. Het is keihard werken om te overleven. Voor de medewerkers is het ook duidelijk dat iedereen zijn/haar steentje zal moeten bijdragen om de zaak overeind te houden. 

Zoals het zich nu laat aanzien, komt er een tweede ondersteuningsronde vanuit de regering. Het zal deze week duidelijk worden wat deze exact gaat inhouden. Waar ik zelf nogal benieuwd naar ben, is of de langere openingstijden structureel gaan worden, net zoals open zijn op zondag. Ergens zou ik dit toejuichen. Een goede spreiding van de openingstijden zal door de consument zeer gewaardeerd worden. Het is ook een antwoord op de thuiskapper. Tenslotte ligt de kracht van de thuiskapper in de flexibiliteit van de tijden dat zij knippen. Als de salons die flexibiliteit ook kunnen bieden, dan is de reden om voor de thuiskapper te kiezen niet meer zo relevant. 

Op dit moment wordt aan de consument gevraagd om niet te vroeg te komen om onnodig wachten in de salon te voorkomen. Daarvan hoop ik dat dit op termijn wel zal veranderen. Een goed ontvangst met een kopje koffie hoort wel bij onze branche. Nu hangt iedereen zelf zijn/haar jas op en sommige salons bieden geen koffie aan. Ook de hoofdmassage behoort op dit moment niet tot de mogelijkheden. Dat is jammer, maar de verwachting is dat dit wel zal normaliseren. Gelukkig zijn we weer back in business en laten we daar vooral van genieten. 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print