Op 12 april zat ik naar Goedemorgen Nederland te kijken. Een lekker informatief programma. Vivienne van den Assem, de presentatrice van dienst, kondigde een interessant onderwerp aan: “De economie gaat fantastisch, maar de lonen blijven in sommige branches achter, onder andere bij de kappers.”

Het volgende moment kwam er een collega in beeld met mooi lang haar en een prachtige snor waarvan de hoeken mooi omhoog waren gekruld. Zeer gesoigneerd.  Dit moet een blije en tevreden kapper zijn. Deze collega werd gefilmd in de Barber School waar een hoop activiteiten op de achtergrond te zien waren. Nu wil het feit dat ik 3 dagen later op 15 april een presentatie tijdens het BarberSociety Live ging geven, en ik dus erg benieuwd was of er nog informatie uit deze collega kwam die ik kon toevoegen aan mijn presentatie. Alle reden dus om er goed voor te gaan zitten.

Even een waarschuwing vooraf. Vanaf hier wordt het emotioneler! Want wat zei de gesoigneerde snor? Dat de lonen in de kappersbranche inderdaad laag zijn, maar dat dit komt omdat er van oudsher (zijn moeder zei dit namelijk vroeger ook al) wordt gezegd: “Als je niet weet wat je wilt worden, dan word je maar kapper”. En daarom verdienen kappers/sters weinig. Moet je voorstellen, je krijgt de 1 minuut, want dat was de uitzendtijd van dit onderwerp, en je gaat zo een huiliehuilie verhaal vertellen. Het raakte mij recht in mijn kappershart. Als je 1 minuut zendtijd krijgt, wat uitzonderlijk is, dan ga je toch ons prachtige vak promoten in plaats een verhaal onderschrijven wat uit het jaar kruik komt. Als de gesoigneerde snor had nagedacht en zich had verdiept in het effect van een tv optreden, dan was het verstandiger geweest om te vertellen hoe belangrijk kappers/sters zijn voor hun klanten, dat wij mensen mooi maken, zelfvertrouwen geven en een band met ze opbouwen in plaats van hoe zwaar ons beroep is. Een gemiste kans.

De snor had ook kunnen vertellen waarom hij in de Barber School staat. Dat de Barbers een revival hebben meegemaakt en er een nieuwe trend is ontstaan, waardoor er weer een hoop nieuwe instromers de branche zijn binnengekomen. Wat wellicht ook goed was om te vertellen, is dat de kappers misschien wel te goedkoop zijn en de prijzen moeten worden aangepast. Daarbij had hij kunnen vertellen dat de kappers op 1 juli 2,50% loonsverhoging tegemoet kunnen zien en op 1 januari 2019 nog een 1,85% erbij krijgen. Dit zou andere collega’s enorm hebben geholpen om aan hun klanten uit te leggen waarom de prijzen moeten worden verhoogd. Ik durf te wedden dat de snor dit niet eens weet. Ook zou het goed zijn geweest om te vertellen hoeveel geld er in de kappersbranche jaarlijks wordt geïnvesteerd in opleidingen en ontwikkeling.

Hoe nuttig was het geweest om te vertellen dat de lonen in onze branche zijn vastgelegd in een cao, maar dat de prijzen die de kapsalons rekenen door de ondernemer(s) zelf worden bepaald en er legio kapsalons zijn waar een goed salaris wordt betaald mits de ondernemer een rechtvaardige behandelprijs durft te vragen. Ook kan er binnen 1 minuut worden gezegd dat de klant beter niet naar de thuiskapper kan gaan, maar naar een salon die rechtmatig is gevestigd en de reële kosten moet doorberekenen in de behandelprijs.

Geloof mij, dit kan allemaal binnen 1 minuut als je stopt met huilen en gewoon nadenkt. Ja, mijn blog is emotioneel beladen, maar dat komt omdat er heel veel collega’s hun best doen om de branche te promoten. Ik doe dit zelf al vanaf het moment dat ik met het kappersvirus ben besmet, toch al zo een 40 jaar. Dan word je vanzelf kwaad en teleurgesteld als er iemand ongelooflijk dom staat te oreren.
Ik ben pissig!!

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print