"Brigit en ik zouden een weekje in het buitenland vertoeven. Dat liep even anders, door het Coronavirus. Na twee dagen werd het duidelijk dat wij de week niet zouden volmaken. Het desbetreffende land ging het luchtruim sluiten voor inkomend- en uitgaand vliegverkeer. De Nederlandse regering heeft samen met, in dit geval Transavia, geregeld dat wij gisterenavond met het laatste toestel terug konden vliegen naar Nederland. Een dikke pluim voor beiden. Dus gelukkig weer thuis.
Uiteraard hebben wij het nieuws over de ontwikkelingen in Nederland gevolgd, maar het echte beeld van de omvang van deze ramp merk je pas in de vertrouwde omgeving. Deze blog is niet bedoeld als 'huilverhaal', alles behalve dat. Iedereen heeft last van de gevolgen van het Coronavirus dat hard om zich heen slaat en de economie ontregelt, nog maar even los van het menselijk leed.

Nu even de reden van deze blog. Ik wil het niet hebben over wat het economisch voor ons zal betekenen. Ten eerste weet ik dat niet. En ten tweede wil ik het daar nu niet over hebben. Waar dan wel over? Vanochtend was ik mijn rondje aan het lopen in het prachtige dorp waar wij wonen. Wat is zag was, ondanks al het leed, prachtig om te zien. Gezinnen liepen over het strand, waren aan het voetballen of stonden (op gepaste afstand) lekker met elkaar te kwebbelen. Ouders die aan het hardlopen waren met de kinderen op de fiets er achteraan. Het was erg druk met volop actie in ons toch doorgaans rustig dorpje. Ondanks alle problemen vond ik dat wel een positief lichtpunt. Even tijd voor en met elkaar. Nogmaals: de reden is afschuwelijk, maar dat is helaas de realiteit. Gelukkig zijn wij als volk sterk genoeg om het beste ervan te maken.

Is alles dan zo positief? Nee, natuurlijk niet. Ik zie Facebook ontploffen van ondernemers die vertellen dat zij dicht zijn. Nogmaals: ik ga mij niet wagen aan ondernemerswijsheden, omdat ik ook de antwoorden niet heb. Maar mag ik afsluiten met iets wat mij wel opviel? Op Facebook zag ik dat een collega korting geeft, als de klant naar de salon komt. Beste collega’s: doe dit alsjeblieft niet. Laten wij van de vorige crisis geleerd hebben. Deze crisis gaat niet over geld, maar over veiligheid voor klanten, als wel voor het team. Als klanten bang zijn om in contact te komen met anderen, dan verdwijnt dat echt niet als de behandelingen goedkoper worden. Leg liever de nadruk op veiligheid en hygiëne.

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print