Ik hoop dat jullie een goede decembermaand hebben gehad, zowel omzettechnisch als privé, en hebben genoten van de vrije dagen. Tijdens mijn vrije dagen heb ik onder andere een fantastisch boek gelezen: ‘Het oneindige spel’ door Simon Sinek. Ik heb dit boek met grote belangstelling gelezen. Even een korte uitleg. Er zijn mensen die van hun leven een wedstrijd maken. Zij doen er alles aan om te winnen en een ander te laten verliezen. Maar er zijn ook mensen die het leven leven. Zij hoeven niet te winnen, maar willen met anderen samenwerken voor het beste resultaat.

De eerstgenoemde mensen spelen een eindig spel. Vergelijk dit met een voetbalwedstrijd. Er zijn spelregels afgesproken, de tijd van de wedstrijd etc. Degene die de meeste doelpunten in de gegeven tijd heeft gescoord, is de winnaar. Dit is een voorbeeld van iets dat eindig is. De tweede groep speelt het spel om te spelen en houdt niet stringent vast aan de regels. Winnen is ondergeschikt aan het plezier van het spel. Het liefst spelen zij oneindig door. Gewoon omdat het zo leuk is. Er staan in het boek ‘Het oneindige spel’ veel meer voorbeelden van situaties die eindig en oneindig zijn. Maar wat betekent dit voor het bedrijfsleven? Ook hier een summiere opsomming van voorbeelden.

Wanneer een ondernemer zich erg bezighoudt met de concurrentie en deze wil verslaan, is dit een eindig spel. Concurrentie verslagen? Dan heb ik gewonnen! Een ondernemer die het oneindige spel speelt, is helemaal niet bezig met de concurrentie. Die is bezig met de constante vraag: “Hoe worden wij de beste versie van onszelf?” Dit heeft niets met de concurrentie te maken, maar met het feit dat de onderneming een lange horizon nastreeft. Bedrijven die een oneindige mindset hebben, hebben een totaal andere cultuur dan een eindige mindset. De leiders van een oneindige mindset zijn veel bezig met vertrouwen, ontwikkeling van zichzelf en hun medewerkers, samenwerking en respectvol overleggen, zodat medewerkers in een vertrouwde omgeving hun ideeën willen en durven delen…
Het boek is echt een aanrader en kan voor een hele andere benadering van ondernemen zorgen.

Veel leesplezier,
Richard Koffijberg

Meer weten over Ondernemen in 2020? In de komende edities van Coiffure gaan we dieper in op generatieverschillen op de werkvloer en de veranderende omgeving van de salon.

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print