Ik schrijf deze blog op het vliegveld van Vancouver in Canada. Brigit en ik hebben drie prachtige weken doorgebracht in een adembenemend mooi land. Ongeveer 3500 km gereden en genoten van de verschillende soorten landschappen, klimaten en dieren. Waarschijnlijk komt het door de grote hoeveelheid zuurstof en rust die mij ten deel vielen, dat mij een paar zaken opvielen die ik met jullie wil delen.

Ten eerste het verschil van cultuur. Daarvoor hoef je natuurlijk niet naar Canada te gaan om dit te snappen, maar toch is het leuk om juist deze cultuur nader te belichten. Het verkeer is zo ongelooflijk gedisciplineerd. Bijna niemand rijdt te hard, voor een kruising stopt iedereen keurig en degene die het eerst stopt rijdt ook weer als eerste verder. Bijna geen stoplichten.

Wanneer je in een stad bent en wilt oversteken, stopt men en laten ze je oversteken. Heb in 3 weken tijd geen enkele verkeershufter gezien. “Zijn de boetes dan extreem hoog?”, zou je je kunnen afvragen. Deze zijn een stuk lager dan bij ons, maar het lijkt erop dat mensen meer discipline hebben en dat merk je. Oké, dat is het verkeer.

Laten wij eerlijk zijn, niet iedereen in Nederland haalt rechts in en rijdt je van de weg. Maar wat ik echt een openbaring vond, was de service in hotels en winkels. Deze is ongekend. “How are you today?”, is een standaardvraag die op je wordt afgevuurd. Maar het lijkt oprecht. Ik weet uit ervaring dat het in Amerika ook zo is, maar in Canada werd ik toch diverse keren positief verrast. Je bent overal echt te gast en de warmte en hartelijkheid valt als een warme deken over je heen.

Tijdens mijn trainingen voor de Business Factory zeg ik altijd dat het niet de grote veranderingen hoeven te zijn die het verschil maken, maar juist de kleine. Je kunt beter 1000 dingen 1 % beter doen, dan 1 ding 1000% beter. Het effect is dan gewoon minder.

Laat ik een voorbeeld geven van iets wat voor mij in de categorie 1% beter valt, maar een groot effect heeft. In de badkamer staat vaak en mini shampoo, conditioner, bodylotion, stukje zeep en badschuim. Uiteraard maak je daar gebruik van en wordt het aangevuld. Stel: het badschuim en de shampoo is gebruikt en moet worden vervangen door een nieuwe mini. Je zou verwachten dat deze aanvulling dan weer op het toilet staat, maar deze staan in de douche waar zij weer zullen worden gebruikt. Grote verandering? Welnee, maar wel attent.

De handdoek die na het douchen wordt gebruikt, hangt niet op een haakje 3 meter verder, maar aan het handvat van de douchedeur (aan de buitenkant natuurlijk). Zodra je hebt gedoucht, doe je de deur open en pak je de handdoek. Ook dit vind ik een service van 1% beter. Wereldschokkend? Niet echt, maar het maakt wel verschil.

 

Zijn er in jouw bedrijf ook zaken toe te voegen die service verhogend zijn en weinig moeite en geld kosten? Het is vaak makkelijker dan je denkt.

 

Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat het minimumloon slecht $ 10,00 is, en de mate van service bepaalt of er een tip wordt gegeven, en vooral hoeveel. Hoe meer service en vriendelijkheid, hoe meer tip en hoe meer er uiteindelijk wordt verdiend. Dit is een enorm verschil met Nederland. Vaste salarissen dagen vaak niet uit tot een hoger serviceniveau. Het zou interessant kunnen zijn om eens te onderzoeken of dit in Nederland ook zo zou werken. De bestedingen zouden omhoog gaan en er kan meer worden verdiend door werknemers zonder dat de ondernemer het risico draagt.

Ben ik een zuurpruim aan het worden? Dat hoop ik niet, maar het verschil tussen wat ik in Canada en Nederland ervaar is enorm groot. Belangrijk genoeg om dit met jullie te delen.

 

Richard Koffijberg

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print