Wat doe je als je door alle vragen van klanten - via mail, social media en telefoon - het bos niet meer kunt zien? Gilbert Lefeber van Coiffures Gilbert vroeg kapperssoftwarebedrijf Aimy om een chatbot te ontwikkelen om via what’s app vragen te beantwoorden. 

“Door de corona crisis is de vraag naar advies ontzettend gegroeid, waardoor het voor ons heel lastig werd om overzicht te houden en klanten goed te adviseren”, aldus eigenaar Gilbert. “Niet alleen veel vaker, maar vooral via veel meer verschillende kanalen, zoals telefoon, mail en via whatsapp op onze privé telefoons. Daarom was het voor ons belangrijk om een manier te zoeken om onze klanten te helpen. We hebben samen met kapperssoftware Aimy een slimme whatsapp bot ontwikkeld, die ons helpt om de vragen van klanten op de juiste manier te beantwoorden. 

 

Hoe werkt het? 

Gilbert: “Het werkt op dezelfde manier als een chatbot bij online winkelen. Je stelt een vraag, en je ontvangt meteen antwoord. De chatbot stelt vragen over het soort advies dat klanten zoeken. Wat is je haartype? Wat zijn je grootste haarzorgen? Welke uitstraling heb je voor ogen? Welke kleur wil je graag? Je krijgt daarna automatisch tips toegestuurd, aangevuld met tijdsvoorstellen voor een persoonlijke (video)belafspraak voor advies op maat van onze kappers.” 

 

Is het een vervanging van of een aanvulling op jullie bestaande service?

Gilbert: "Echt een aanvulling op onze service. Klanttevredenheid en persoonlijke service staan bij ons centraal. We zien what's app als een verlengstuk van de salon."

 

Als de salons straks weer open gaan, ontvangen klanten weer persoonlijk advies van hun kapper. Is de chatbot dan nog interessant?

Gilbert: “Als de crisis straks voorbij is, verwachten kappers een grote piek van aanvragen bij het heropenen van de salon. Om deze boekingen goed te ontvangen, zijn digitale mogelijkheden zeer welkom! Doordat we klanten via de chatbot vragen wat ze willen, kan ik veel beter inschatten hoeveel tijd we moeten inplannen in de agenda. Daarnaast zie ik het ook als een service, omdat klanten whatsapp toch al op hun telefoon hebben. De chatbot kan nl. ook worden gebruikt om een afspraak te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap.” 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print