Eindelijk kan ik zelf weer eens naar een beurs, gewoon als bezoeker. Geen presentatie of show dit keer, heerlijk. Zo kan ik het podium een keer van de andere kant bekijken. Als je zelf op het podium staat heb je niet altijd in de gaten wat je effect is op het publiek. De manier waarop je het publiek vanaf het podium benadert, kan op verschillende manieren. Twee daarvan springen eruit. Beide goed, maar met een totaal ander effect op het publiek.

De 'ik-vorm'
De kapper praat in de 'ik-vorm' en laat duidelijk weten waar hij/zij voor staat. Deze kapper laat het vervolgens aan de kappers in het publiek zelf over wat ze met de inspiratie doen. In deze vorm licht een kapper vanaf het podium vooral zijn/haar eigen visie toe en probeert op die manier anderen te inspireren. Een presentatie als deze is vooral gericht op visie.  

De 'wij/jij-vorm'
De kapper praat in de wij/jij vorm en licht toe hoe de toeschouwer zelf aan de slag kan gaan met de nieuwe trends en ideeën. Je wordt als publiek door het kapsel geleid en de presentatie is ondersteunend aan jouw visie. Wat je hier te zien krijgt is echt een toegevoegde waarde. Bij een presentatie als deze is het publiek er meer bij betrokken en is het makkelijker om de aandacht vast te houden. Het draait vooral om educatie. 

Social media
Wat me verder opviel op de beursvloer is dat social media steeds belangrijker worden. Je kunt overal foto’s maken en dan direct met een # op Instagram of Facebook zetten. Ik zag modellen op het podium selfies maken en zag kappers die bekend zijn geworden via Instagram, super cool! Maar.... het draait natuurlijk niet alleen om social media. Dus als er meer aandacht is voor het live gaan op sociale media en degenen die online meekijken worden bedankt, terwijl het aanwezige publiek wordt genegeerd....dan sla je de plank mis. Dat viel bij meerderen niet in goede aarde. Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen blijft op zo'n beurs toch de persoonlijke touch, het 'wij-gevoel' overheersen. En dat is de basis van ons kappersvak!  

De stands
Bij de stands op de beurs vielen mij duidelijk drie trends op:

In de eerste plaats zag ik heel veel mannen, mooie mannen, door de Barbercorner. Deze speciale afdeling was super goed ingedeeld met coole ontmoetingsplekken en met demonstraties van het pure ambacht. Het waren eigenlijk geen stands, maar units waar je gelijk een 'old school' gevoel van kreeg. 

Ten tweede is en blijft 'Green, greener, greenest' een trend. Van standinrichting tot productontwikkeling en verpakkingen: alles draait om biologisch en om fair trade. Planten zijn weer helemaal hip, zonder dat het een alternatief sfeertje krijgt. 

De derde trend was ook echt genieten! Heel veel lang haar met geweldige kleuren. Een geweldige explosie die we in de 90 jaren ook hadden, maar nu veel sophisticated en glamoureus. In het verleden werkten we met banen en grote kleurcontrasten, nu zie je in het haar meer uitgeveegde kleuren en tinten die subtiel overlopen van donker naar licht, van pastel tot intens koper. Haarkleur is de nieuwe make-up, van freehand tot babylights.

Dit dagje op de beurs was top. Mooi om al deze gepassioneerde collega’s op hun eigen manier bezig te zien met ons veelzijdige vak.

Happy to be a Hairdresser!

Bert de Zeeuw

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print