Kappers realiseren in 2020 gemiddeld een 16% lagere omzet dan vorig jaar, zo blijkt uit het onderzoek van Coiffure Media Group en Meetaimy.com. De omzetdip is lager dan de respondenten tijdens de lockdown hadden verwacht (27%). De grootste zorg van de kappers is een nieuwe lockdown (38%). 

“Veel kappers hebben ondanks de sluiting, veel omzet kunnen inlopen. Echter is dit niet voldoende en is de markt behoorlijk geraakt”,  zegt Daan Koek, oprichter van Meetaimy.com. Kappers zijn meer uren gaan draaien (41%) en hebben in sommige gevallen de prijzen verhoogd (16%). Dit heeft bijgedragen aan een lagere dip dan verwacht.

Uit het onderzoek vallen een aantal op:

  • Ongeveer eenderde van de kappers realiseert een omzetverlies van minder van 10 procent.
  • De meeste saloneigenaren, salonmanagers, stylisten en kappers in Nederland zijn bang voor een nieuwe lockdown (68%). Als alternatief voor een nieuwe lockdown zien ze vooral lokale maatregelen (51%), verplichte mondkapjes (21%) en per doelgroep opties bieden (20%). Over het algemeen worden de RIVM richtlijnen wel als goed hanteerbaar ervaren (76%).
  • Op de vraag of ze vertrouwen in het najaar hebben, is het antwoord wisselend. 46% van de respondenten geeft aan dat ze er neutraal instaan. Neemt niet weg dat het vertrouwen onder respondenten meer negatief (29%), dan positief (24%) is.
  • Kappers hebben behoefte aan hulp rondom financiën (23%) en hoe ze meer geld kunnen halen uit bestaande klanten (21%). Voornamelijk rondom marketing en strategisch advies zijn er veel uitdagingen onder de doelgroep.

Het onderzoek is tussen 30 maart en 1 april 2020 en 24 tussen 24 en 26 augustus 2020 uitgevoerd onder 676 saloneigenaren, salonmanagers, stylisten en kappers in Nederland. Een uitgebreide samenvatting van het onderzoek kan worden gedownload via https://meetaimy.com/onderzoek

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print