“Ondernemen begint meestal met een goed idee, gecombineerd met op eigen benen staan. Mijn begin was er eentje waarbij nieuwsgierigheid hand in hand ging met zelfstandigheid, en dat is tot de dag van vandaag niet veranderd.

De beginperiode is eigenlijk het allerleukst, omdat je in de uitvindfase zit, de zogeheten pioniersfase. Beetje spelevaren, proefballonnetjes oplaten en vooral uitproberen wat wél en wat niet aanslaat. Deze ontdekkingsreis is er één waarbij je de weg zoekt tussen wie je bent, wat je kunt en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Je laat jezelf zien tijdens het creëren van mooi haar op een manier waar mensen een speciaal gevoel van krijgen. Je klanten zijn enthousiast en vertellen als ambassadeurs aan anderen wat jij doet, zo groeit de klantenkring sneller dan verwacht. Weldra kun je het niet meer alleen en moet je uitbreiden. Je komt in de volgende bedrijfsfase, de organisatiefase terecht. Samenwerken noodzaakt tot een organisatiemodel, waarin bepaalde regels en protocollen gelden. Deze stellen je in staat om nog verder te groeien en uit te breiden. Nog steeds doe je wat je leuk vindt, op je eigen manier maar je houdt rekening met een team. Dat team dien je ook te leiden, net als je klanten van het ene model naar het andere.

"De beginperiode van het ondernemen is eigenlijk het allerleukst, omdat je in de uitvindfase zit, de zogeheten pioniersfase. Beetje uitproberen wat wél en wat niet aanslaat"

 

Op het moment dat het eigenlijk wel heel lekker loopt, en je wilt investeren in een ander pand en een nieuw interieur, bedenk je je ineens dat je waar je zo hard voor gewerkt hebt eigenlijk niet meer kwijt wilt raken. Zo ineens zit je in de volgende fase, de beschermfase, of consolidatiefase.

En uit het niets breekt de dag aan die je nooit voor mogelijk hebt gehouden. Je moet verplicht sluiten vanwege een virus. Nee, geen jaloezie, wanbeleid of een hacker die je aanvalt. Nee, een nietsontziende ziekte die zich door de haarvaten van onze samenleving een weg baant, ook in jouw zorgvuldig opgebouwde bedrijf. Je bent lamgeslagen maar ook weerbaar, onrustig maar ook zelfbewust. Je bent weer terug bij waar het allemaal begon!

Met een goed idee en de wil om op eigen benen te staan, maar mét een rugzak vol ervaring. De nieuwe werkelijkheid is er een die gekenmerkt wordt door 1.5 meter. De ‘1.5 meter economie’ is ons nieuwe startpunt en voor iedereen gelijk, want we hebben geen van allen ervaring.

Ik ben heel benieuwd waar het ons brengt, wat het voor inzichten oplevert, waar de kansen liggen en waar je nieuwe energie haalt. Henry Ford was ook een pionier en als hij de auto niet had uitgevonden, reden we misschien allemaal nog op een paard. Ik wens je veel wijsheid en laten we vooral oplossingen delen.“

Jeannette

#caretoshare    

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print