Ondernemen tijdens een lockdown: hoe doe je dat? Danny van Tuijl heeft een succesvolle salon in Wenen (Ginger Lemon Hair) en moest vanwege het coronavirus de zaak al op 16 maart sluiten. Hoe is het ondertussen met hem? Coiffure.nl sprak Danny over de telefoon.

De situatie in Oostenrijk loopt ongeveer 1 week voor op Nederland: jullie lockdown begon op 16 maart. Inmiddels zijn we 2 weken verder. Hoe is het nu met je?

“Goed. Bij ons is de lockdown inderdaad eerder ingegaan. De sluiting werd binnen een vrij kort tijdsbestek aangekondigd: op vrijdag 13 maart kregen we te horen dat we die maandag 16 maart dicht moesten. Dat was snel, maar het werd wel duidelijk gecommuniceerd. Het gold meteen voor alle winkels, alle salons: alles behalve de supermarkten is hier dicht. We weten bovendien dat de sluiting in ieder geval tot 13 april gaat duren.”

Hoe was dat, het laatste weekend voor de lockdown?

“Keihard werken. We hebben alle klanten van de week erop gebeld en geprobeerd om ze zoveel mogelijk in dat weekend in te plannen. We hebben gelukkig een groot deel van de klanten van de maandag en dinsdag kunnen helpen: we zijn dat weekend langer open geweest.”

Hoe kijk je terug op de eerste weken?

“De eerste paar dagen waren moeilijk. Wat overheerste was toch de onzekerheid. Wat komt er vanuit de overheid, hoe gaan we het financieel doen? Onze salon was net een jaar open. Maar ik heb geleerd om niet meteen in de paniekmodus te schieten. Eerst kritisch naar het bedrijf te kijken: aan je bedrijf te werken, in plaats van in je bedrijf. Het is belangrijk om positief te blijven, humor te blijven gebruiken. Het laatste weekend dat we open waren, hebben we bijvoorbeeld acties gedaan met gratis wc-rollen.”

Waar ben je op dit moment mee bezig?

“We steken veel tijd in onze social media strategie: het in contact blijven met je klanten, een community creëren. We doen veel insta stories en ‘shop local’ acties. We maken ook veel promotie voor de webshop. Die hebben we flink uitgebreid, echt alle producten uit de salon staan nu in de webshop. We doen veel q&a’s op Instagram: ‘hoe houd ik mn kleur mooi,’ ‘hoe kan ik mijn haar stylen’. Veel ‘Do it yourself styling’ tutorials, we krijgen daar goede feedback op van klanten. Producten die we daarin gebruiken, worden daarna meteen veel besteld in de webshop. Ik zoek de interactie op, vraag wat klanten graag willen zien. Vooral beach waves en vlechten zijn populair. Ik krijg ook veel vragen over het bijwerken van kleur. We hebben kleurmaskers die we op maat kunnen mengen, maar ik bied geen ‘bijwerk kits’ aan, zoals sommige collega-kappers dat doen. Ik ben een jaar bezig geweest om mijn klanten het thuiskleuren af te leren, dus daar begin ik niet aan.

Door de lockdown hier kunnen we niet zelf de producten bezorgen in de stad. Maar we hebben een postkantoor tegenover de salon, dus dat gaat vrij soepel.”

Waar loop je tegenaan?

“Het niets doen. Ik kan niet goed tegen niets doen. De eerste anderhalve week hebben we het een beetje relaxt aan gedaan. Salon goed poetsen, business plan opzetten. Daarna was ik daar wel klaar mee. Ik heb online veel educatie gevolgd, het was hier toch niet echt weer om naar buiten gaan. Je moet jezelf een beetje bezig houden. Ik zou mijn nieuwe collectieshoot in april hebben, maar die gaat niet door. Ik heb die looks nog een keer geoefend. Ik wilde met m’n handen in het haar zitten, in positieve zin.”

Hoe is de situatie daar in Wenen?

“Het is rustig op straat. Ik woon zelf net buiten Wenen, vlakbij het bos. Als ik daar ben, merk ik er niet zoveel van. In de stad is het anders. De straten zijn leeg. Mensen houden veel afstand en hebben handschoentjes aan in de supermarkt. Vanuit de Oostenrijkse kappersbond en KvK zijn er bijna dagelijks updates , dat is hier echt super geregeld. De overheid  is heel duidelijk voor ondernemers. Dat geeft rust.”

Wat heb je geleerd?

“Deze situatie is een les voor de toekomst. Ik ben heel blij dat we het eerste jaar heel zuinig zijn geweest, een kleine buffer hebben opgebouwd. Voor ons is het misschien ook makkelijker, wij zijn met z’n drieën. Maar het is ook een manier van ondernemen: denken aan de toekomst. Je moet vooruit plannen.”

Wat denk je dat er na corona zal veranderen? 

“Ik denk dat de manier waarop we educatie gaan geven radicaal gaat veranderen. Zeventig procent kan digitaal, een uitzondering is misschien echt de techniektraining: dan is het wel fijn als er iemand naast je staat. Dat is een les voor de toekomst. 

Na deze crisis zullen meer dingen anders worden. Sustainability zal belangrijker worden, net als hygiëne in de salon. Een webshop kan toch wel handig zijn, zelfs voor kleine ondernemers.  Vroeger was dat ingewikkeld, nu absoluut niet meer. Het is heel makkelijk te integreren met Instagram en Facebook, het is super gebruiksvriendelijk. Op lange termijn is de combinatie offline en online heel belangrijk.”

Heb je tips voor collega-kappers?

“Zoek de connectie met de eigen klanten. Hoe interactiever die benadering, hoe beter je band, hoe hoger de gunfactor. Dat verhoogt je overlevingskansen.”

Wat is het eerste dat je gaat doen als de lockdown voorbij is?

“Extra uren open gaan en vieren dat we weer open zijn! We hebben momenteel wachtlijsten van tweeënhalve maand, dus we moeten dat gaan inlopen. We gaan waarschijnlijk 7 dagen open, i.p.v. 5. Na de eerste storm hoop ik weer een keer uit eten te gaan. Naast mijn werk, waar ik heel veel van hou, mis ik dat ook: spontaan dingen doen. Het zijn vooral de kleine dingen waar je nooit over nadenkt die je nu mist.”

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print