Een aantal weken geleden interviewden we Danny van Tuyl over de lockdown in Wenen. Inmiddels is Ginger Lemon Hair weer open.Coiffure.nl belde hem een dag voor de heropening op over de laatste stand van zaken en de oproep die hij deed om Nederlandse kappers in Oostenrijk te laten werken. Hoe staat het daar mee?

Hoe is het met je? Hoe staat het met voorbereidingen voor de heropening?

“We zijn druk bezig om de laatste hand aan de salon te leggen. We hebben oa. nieuwe muziekboxen geïnstalleerd en extra planten neergezet. We hebben geluk dat de protocollen hier - in vergelijking met Duitsland - iets minder strict zijn. Ook scheelt het dat we een vrij grote salon van 140 vierkante meter hebben. Met drie stylisten hebben we dus genoeg ruimte om de klanten op een veilige manier te kunnen helpen.”

 

Hoe is het inplannen van de klanten verlopen? Zitten jullie de komende weken vol?

“Ja, het liep storm, we zitten de komende twee maanden helemaal vol. We hadden al een wachtlijst van 6 tot 8 weken, die is dus nog langer geworden. Om die reden hadden we ook een oproep aan kappers in Nederland op social media geplaatst om tijdelijk hier in Wenen te komen werken. Daar heb ik ontzettend veel reacties op gehad, maar we krijgen het helaas niet rond. Om vrij te kunnen reizen naar Oostenrijk heb je een Nederlandse gezondheidsverklaring nodig, en die is niet te krijgen. Je kunt je in Nederland niet vrijwillig laten testen op het coronavirus. Dat kan alleen bij klachten of bij bepaalde beroepsgroepen. Heel jammer. Het heeft ons wel geïnspireerd om na te denken over guest artists als de coronacrisis voorbij is. Het lijkt me geweldig om een paar keer per jaar tijdelijk met kappers uit Nederland te kunnen werken.”

 

"Om vrij te kunnen reizen naar Oostenrijk heb je een Nederlandse gezondheidsverklaring nodig, en die is niet te krijgen" (Danny van Tuyl)

 

Jullie salon is gespecialiseerd in kleur. Hoe plannen jullie deze klanten in?

“We hebben heel erg zitten plannen en schuiven. Sommige klanten komen eerst voor het knippen, of kiezen niet voor een full bleach maar voor een balayage om minder lang in de stoel te hoeven zitten. We hebben nooit met parallelle klanten gewerkt, dat scheelt wel met plannen. We proberen het zo efficient mogelijk te doen, gaan in de ochtend en in de avond een uur langer door. Maar kleur is nu eenmaal onze specialiteit en we willen geen concessies doen aan de kwaliteit die we leveren.”

 

Hebben jullie veel moeten investeren in beschermingsmateriaal?

“Klanten moeten van de Oostenrijkse autoriteiten zelf een mondmasker meenemen als ze naar de kapper gaan. Ook wij als kapper moeten een masker dragen, maar er zijn verder geen strenge eisen aan verbonden. Verder mag je maar één klant per 10 vierkante meter helpen, dat is in onze salon goed te doen. We hebben de afgelopen week het protocol goed gecommuniceerd naar onze klanten, zowel via social media als via de mail, als ze een afspraak maken. We zijn er helemaal klaar voor en kunnen niet wachten om morgen weer aan het werk te kunnen.”

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print