Haar: Pascal van Loenhout

Fotografie: Frederic Bastin

Flamboyant, rebels, koppig. Hij is de eerste om het te beamen. “Maar ik doe mijn werk altijd met integriteit”, aldus de Belgische topkapper Pascal van Loenhout. Daarom durfde hij in maart een radicale beslissing te nemen: “Ik wil alleen nog maar knippen.” In de nieuwe editie van Coiffure legt de global design director van Kevin Murphy uit waarom hij koos voor een kleinschalige boetieksalon waarin ‘the cut’ centraal staat. 

“Knippen is eigenlijk altijd onze passie geweest. Het knippen bood ons de mogelijkheid om onze stempel op het vak te drukken, iets te doen waarin we uitblinken. Het is natuurlijk een gek gegeven dat we geen blow-dry’s meer doen, en geen kleuringen.

Ik moet zeggen dat ik nooit een fan van blow-dry’s ben geweest, ik raadde ze de laatste jaren zelfs af. Vanaf het moment dat ik op de kappersschool zat, wilde ik gewoon haar knippen. Ik wil het materiaal, de vezels voelen en het op zo’n manier in vorm en proportie plaatsen, dat een klant daar twee maanden gelukkig mee is. Zo knippen, dat ze er eigenlijk niets meer aan hoeft te doen om het in model te krijgen. Ik vind föhnen veel te tijdrovend, te arbeidsintensief en daardoor

ook te duur. Ik hou ook niet van de esthetiek van het föhnen: ik vind het te gepolijst. Ik hou van haar dat op een natuurlijke manier valt, zonder mechanische manipulatie.
Het is hetzelfde als met make-up: het is fantastisch, maar je moet een goede make-up artist zijn om iemand een natuurlijke glow te geven, om iemand sexy te maken, zonder dat je de make-up ziet zitten. Ik wil ook het beste van een klant naar voren laten komen, maar dan op zo’n manier dat ze er geen moeite voor hoeft te doen. Het moet effortless zijn, stijlvol, tijdloos, iconic. Het mag soms ook een beetje edgy zijn, of uitgesproken. Daar wil ik om bekendstaan.” (Pascal van Loenhout)

Lees het complete interview in de nieuwe editie van Coiffure.

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print