Treatwell, Europa’s grootste online boekingsplatform voor hair en beauty, heeft onderzoek gedaan naar de impact van corona op de aangesloten salons. Daaruit blijkt dat de 25.000 aangesloten salons samen meer dan 6 miljoen per week mislopen en dat de post lockdown boekingen bij de Oosterburen met 1000% zijn gestegen.

Het platform is in 12 Europese landen actief, samen met meer dan 25.000 aangesloten salons. Het onderzoek strekt zich uit over de business kant en de ervaringen van consumenten. Hieronder enkele opvallende bevindingen:

Business Insights 

  • Van de 25.000 Europese salons die aangesloten zijn bij Treatwell, is er momenteel geen enkele geopend. Treatwell schat dat alle partnersalons samen in totaal 6 miljoen euro per week mislopen.    
  • De salons in Zwitserland (27 april) en de haarsalons in Oostenrijk en Duitsland (4 mei) zijn de eerste markten die weer open gaan. Onze Oosterburen boeken massaal; post-lockdown boekingen stijgen met 1000% Week on Week
  • In Zwitserland worden vooral kappersafspraken én massages geboekt.  Kappersafspraken nemen 50% van de boekingen in beslag. Verder worden wenkbrauwen, wimpers en manicures veelvuldig geboekt. 
  • In Nederland zijn de 2574 bij Treatwell aangesloten salons gesloten. Het aantal geannuleerde boekingen in Nederland sinds de eerste coronamaatregelen van 16 maart is ruim 5.700. 
  • In de week van 20 april zagen we in Nederland een stijging in boekingen van +144% week on week, in de hoop dat de salons weer open zouden gaan. 
  • Vanwege de verlenging van de coronamaatregelen, die bekendgemaakt is op 21 april, blijven salons t/m 19 mei gesloten. Dit resulteerde in het annuleren van nog eens 983 boekingen.

Customer survey 

Onder 200 van onze vrouwelijke klanten, leeftijd 18 - 55, heeft Treatwell het effect van de coronamaatregelen op de haar- en beautybranche gemeten. Hoe gedraagt de consument zich gedurende zelfisolatie en wat plannen zij na de lockdown? 

Top 5 take-outs: 

  • Het bezoek aan een haar- en beautysalon staat in de top 3 activiteiten die na lockdown ondernomen zal worden. De meeste consumenten verwachten hetzelfde budget te besteden te hebben als voor de maatregelen.
  • Het gros van de consumenten probeert DIY beauty treatments. In de top drie; nagels, wenkbrauwen (verven/shapen) en waxen. Een groot deel van deze groep zal dit ook na de lockdown blijven doen (in het bijzonder facials). De voornaamste redenen hiervoor zijn kostenbesparing, veiligheid en gemak.
  • Klanten zullen snel terugkeren naar de salons, de meesten plannen een afspraak binnen 2 weken na de lockdown.
  • Een groot gedeelte van de consumenten overweegt een nieuwe salon te proberen om aan post-lockdown behoeften (bijvoorbeeld hygiëne, nabijheid, op aanraden van vrienden/familie) te voldoen. De meerderheid geeft de voorkeur aan een salon dicht bij huis, ook als ze hier nog niet eerder geweest zijn.
  • Hygiëne en veiligheidsprocedures van salons spelen een belangrijke rol voor consumenten. Ze ontvangen deze informatie het liefst via social media, Google of direct van de salon.  

 

Deel dit bericht gerust:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print